Parlamentarisme i Trondheim en trussel mot folkestyret

– Jeg er helt sikker på at innføring av parlamentarisme i Trondheim vil føre til større avstand mellom heltidspolitikere og folk flest, og at folk flest får mindre muligheter til å påvirke, sa Venstres Erling Moe i en debatt om parlamentarisme mot Odd Anders With (KrF) i NRK Trøndelags valgsending i går.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Erling Moe

– Med parlamentarisme vil vi få flere heltidspolitikere, og vi vil få en byregjering som er sammensatt av folk som ikke er valgt. Etter 1. januar 2008 kan vi oppleve det at det blir helt andre folk enn de som står på valglistene som styrer byen, og det er en endring jeg er helt sikker på ikke har rot hos folk flest, og som jeg er sikker på vil være en svekkelse for folkestyret og demokratiet i Trondheim, sa Erling Moe (bildet) i debatten. Et annet poeng Moe vektla, var viktigheten av samarbeid i politikken.
– Parlamentarisme er en konfliktmodell som legger opp til en konflikt mellom bystyret og byrådet, mens formannskapsmodellen som vi har i dag, er en samarbeidsmodell hvor folk skal forsøke å bli enige. Det tror jeg er en god styreform, avsluttet han.

Debatten og innslaget fra NRK Midtnytt kan du se her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**