Lokale miljøplaner

Klimautfordringene gjør at vi må ta globalt ansvar også lokalt. Framtiden kan bli en ren fornøyelse dersom vi handler nå skriver Sindre W. Mork

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

For en gangs skyld så det ut til at miljø ville bli en viktig sak ved årets valg. Dessverre har deler av den debatten blitt borte. For Venstre er saken derimot for viktig til kun å være fine formuleringer i partiprogrammet.

Yxney, vår

Foto: Tor Homleid

For å nå de nasjonale mål for reduksjon av klimagasser, må vi bidra lokalt. Vi må lage lokale klimaplaner i alle kommuner og fylkeskommunen for å oppnå de nasjonale klimamål. Østfold fylkeskommune skal stille krav om at alle transporter med fylkeskommunal avtale og i fylkeskommunens regi skal gå på miljødrivstoff. Dette kan den enkelte kommune også gjøre.

Sammen med et bedre og billigere kollektivtilbud vil vi kunne oppnå to viktige ting. Det vil gi lavere utslipp og samtidig bidra til at slikt miljødrivstoff blir tilgjengelig også for den vanlige forbruker. Oftere og billigere busser kan gi mindre biltrafikk i byene og dermed mindre slitasje på veiene samt færre ulykker og køer. Det er god samfunnsøkonomi.

Østfold Venstre skal videre arbeide for at alle offentlige bygninger i størst mulig grad skal varmes opp av lokal termisk energi, som eksempel fjernvarme, varmepumper og strømbesparende luft-til-luft omformere. Dette kan gjøres i både nye og gamle bygg — også i kommunene.

Klimautfordringene gjør at vi må ta globalt ansvar også lokalt. Framtiden kan bli en ren fornøyelse dersom vi handler nå.

Sindre Westerlund Mork
1. kandidat for Østfold Venstre