– Fremdeles bekymret for forsvarsanleggene

Rogalandsbenken møtte statssekretær Espen Barth Eide i Forsvarsdepartementet i dag for å drøfte forsvarsstudiens konsekvenser for Rogaland. Møtet fant sted etter initiativ fra Venstres Gunnar Kvassheim. – Det kom dessverre ingen avklaring om konsekvensene for Rogaland. Jeg er ikke beroliget for hva resultatet av forsvarstudien vil bli, sier Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Gunnar Kvassheim

Foto: Vidar Grundetjern

– For meg virker det som om forsvarsvardepartementet bagatelliserer betydningen av samlokaliseringen av Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK) med Natos Joint Warfare Center (JWC), sier Kvassheim.
FOHK ble i sin tid lokalisert på Jåttå med argument om viktigheten av kontakt med Nato og Joint Warfare Center (JWC). FOHK benytter seg av JWCs infrastruktur på Jåttå.
Det kan være fare for at Nato velger å flytte sin aktivitet fra Norge dersom FOHK forsvinner fra Stavanger.

Forsvarsstudien om den militære organisasjon i Norge fra 2009 til 2013 vil fjerne det meste av den militære virksomheten i Rogaland. Den innbærer flytting av Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK) på Jåttå fra Stavanger til Landsdelskommando Nord-Norge på Reitan ved Bodø og nedleggelse og flytting av rekruttskolene for Sjøforsvaret og Luftforsvaret på Madla. På Sola skal bare redningshelikoptrene beholdes. Mellom 500 — 1000 arbeidsplasser vil forsvinne.

Den endelige offentliggjøringen av forsvarsstudien var planlagt til etter valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**