Politisk regnskap fra Orkdal Venstre

Kommunestyregruppa i Orkdal Venstre avslutter en kommunestyreperiode der våre representanter har tatt aktiv del i den positive utviklingen i Orkdal. Vi vil her peke på noen hovedområder hvor vi har vært pådrivere og fått gjennomslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

V-logo med dekor

Foto: Venstre

1. Ny E 39
Åpningen av nyvegen midtsommers 2005 har ført til oppsving både i Orkdal og regionen. Folketallet stiger, og mange unge familier flytter tilbake. Næringslivet blomstrer som aldri før. Vi har i forbindelse med ny E 39 fått et nytt industriområde Grønøra Vest.
Venstre i Orkdal har gått i front for å bringe dette vegprosjektet fram. Tross mye motstand i starten, har dette vist seg å være riktig satsing.

2. Satsing på skole og kultur
Venstre har bevisst satset på å bygge ut våre skoler til å bli gode arbeidsplasser for elever og lærere. Grøtte skole står nå for tur. Deretter blir det nok videre utbygging på Evjen og renovering av Gjølme.
Venstre har satset på kultur. Dette gjelder støtte til kulturprosjekt som Brølloppet på Berbu og Litj-Johan på Nerøra. Vi har renovert kulturhuset, etablert ungdomsklubb i Orklahallen og startet arbeidet med vår egen bygdehistorie.

3. Dynamisk kommune

Orkdal kommune har opplevd stor vekst i den siste perioden. Venstre har ledet arbeidet med plan og forvaltning. Det er mange vanskelige avgjørelser som skal tas i en dynamisk periode. Det gjelder å behandle alle aktører mest mulig likt og samtidig tenke helhet i utviklingen. Vi er ikke i mål, men vi er på god veg. Gjennom reguleringsarbeidet på Sæther /Rømme og andre strategiske valg, tror vi at kommunen vil utvikle seg videre og etter hver framstå med god tettstedutvikling og trivelige bomiljøer.

4. Orkdal Sjukehus
Venstre i Orkdal har alltid hatt varme tanker for OSS. I mai 2006 var det Venstre som foreslo å bevilge 2 mill kr for å unngå stenging ved fødeavdelinga. Dette ble fulgt opp av hele kommunestyret. Flere kommuner i regionen bidro til at vi unngikk stenging. Forhåpentligvis var dette et godt grunnlag for den videre drift av fødeavdelinga og hele OSS. Orkdal Venstre vil i alt sitt arbeid verne om OSS:

5.Miljøsaker

Venstre har bedret forholda for trafikanter på Grønøra ved å kjempe fram gang/sykkelveg fra Gjølmesalleen til Orklahallen og ved å gå for utbygging av Havneveien. I tillegg har Venstre vært en pådriver på kommunal side for utbyggingen av Gammelosen til et attraktivt friluftsområde.
Venstre stilte seg bak samarbeidet med Meldal om felles landbrukskontor.
Vi har arbeidet aktivt få or å bringe Skjenaldelva tilbake i sitt gamle leie ved utløpet i fjorden.

6. Samarbeid
Venstre i Orkdal har god tradisjon på å samarbeide med andre. Gjennom samarbeid vil en få innflytelse.- Du avgjør hvor stor innflytelse Venstre i Orkdal skal få etter valget.
Vi håper å få din stemme ved lokalvalget 2007!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**