Kompetanseår for lærere i Nittedal-skolene

Det er av avgjørende betydning for den videre utviklingen av kunnskapssamfunnet at lærerne er kompetente, kunnskapsrike og motiverte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Lærerens faglige og pedagogiske kompetanse er svært viktig for elevenes læringsutbytte og læringslyst.

John-Ludvig og Inge ved Li skole

John-Ludvig og Inge ved Li skole

I dagens samfunn er det et generelt økende behov for kontinuerlig å oppdatere seg i forhold til sitt eget fagfelt, og lærere som yrkesgruppe er intet unntak.
I samfunnsutviklingen endrer yrkene seg som fagene gjør det. Det er derfor nødvendig også for lærerne å ha mulighet til systematisk fornying og komplettering av sin fag- og yrkeskompetanse. Undersøkelser viser dessverre at lærere i liten grad får det nødvendige påfyllet av kompetanse i løpet av sin yrkeskarriere: Kursene de får er korte, av generell art, og gir liten effekt på opplæringen. Spesielt prekær er situasjonen innen realfagene.

Det er nødvendig å ha en systematisk ordning som ivaretar det faglige aspektet ved etter- og videreutdanning, samtidig som man gir lærerne tid nok til å gjennomføre et slikt opplegg.
Nittedal kommune bør derfor innføre kompetanseår for lærere, en ordning som innebærer at lærere etter et visst antall år – for eksempel sju år – kan få permisjon inntil ett år med full eller delvis lønn for å ta relevant videreutdanning eller praktisere i annet relevant arbeid. Denne modellen bygger på ordningen for vitenskapelig ansatte, der det gis rett til ett års forskningstermin etter seks års tjeneste, eller et halvt års etter tre års tjeneste.

Innføring av kompetanseår vil ikke bare bidra til å øke lærernes kompetanse, men også bidra til at kontakten mellom skole og øvrige deler av samfunnet forsterkes. Det er sannsynlig at ordningen vil virke rekrutterende og føre til at lærere står lenger i arbeid, noe som vil være nødvendig for å avhjelpe lærermangelen de kommende årene. Det viktigste er at lærerne får den motivasjon og kunnskap som kreves for å være lærer i dagens skole og samfunn.

Av Inge Solli og John-Ludvig Valen, listetopper Nittedal Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**