Klimaplan for Målselv

Kommunene i landet kan bidra med 15% av nasjonalt Co2-kutt. Øystein Løvli skriver om hvordan Målselv kan bidra.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

I en tid hvor klimaspørsmål står sentralt stilles det spørsmål om hvordan lokalpolitikerne vil sørge for tiltak i egen kommune. Vi oppfordrer gjerne innbyggerne om å gjøre egne tiltak, men det er dessverre ikke noe som kan vedtas. Vi kan derimot vedta tiltak som gjør det lettere for hver enkelt å bidra.

Målselv kommune har startet et arbeid med en miljø- og energiplan for kommunen. Målselv Venstre vil ha sterkt fokus på dette slik at det blir en plan som sikrer at de riktige valgene blir tatt i fremtiden, og vi mener den må dekke mer enn bare ENØK-tiltak i egne bygg.

Planen må etter vår mening inneholde følgende viktige momenter:

1. Hva må kommunen gjøre for å tilfredsstille tittelen som “Grønn energikommune”?

2. Plan for miljøvennlig oppvarming av kommunale nybygg, og endring av løsninger i eksisterende bygg.

3. Tiltak som kan redusere utslipp fra kommunens kjøretøypark og andre transportører som kommunen benytter.

4. Satsingsområder i kommunen for næringsvirksomhet med miljøprofil, f.eks produksjon av miljøvennlig brensel.

5. Klare retningslinjer for hvilke krav som skal stilles til miljø- og energitiltak i anbudsdokumenter for kommunale prosjekt.

6. Hvordan stille krav til og motivere bedrifter i kommunen til å velge bedre løsninger.

7. Betydelig satsing på gang- og sykkelveger.

8. Etablering av et miljøregnskap for kommunen som dokumenterer utslipp/forbruk og hvilke effekter tiltakene har.

Miljøtiltak har som regel den fordelen at man også sparer penger på lang sikt. Men det krever ofte investeringer som gjør at det er “dyrt å være fattig”. Derfor må planen synliggjøre hvilke tiltak som gir mest effekt, og vi må tørre å satse på disse!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**