Fokus på skolens innhold

Mandag 3. september arrangerte Utdanningsforbundet debatt i Orkdal. Tema var skole og barnehage, og Solveig Melby (bildet) representerte Venstre. Hun la i sin innledning vekt på tiltak for å heve kvaliteten i skole og barnehage, med et særlig fokus på kompetanseheving blant ansatte i både skole og barnehage. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Solveig

Foto: NN

Barnehage- og skoledebatter har en tendens til å dreie seg mest om struktur og organisering. Vi i Venstre vektlegger innholdet i skole og barnehage som det viktigste. Vi ønsker en kvalitetsskole, og foreslår flere tiltak i vårt program for å oppnå det:

1. Kompetanseår for lærere: Venstre mener lærerne er skolens viktigste ressurs. Kompetansen blant lærerne må stadig heves for at kvaliteten på undervisninga og læringsutbyttet hos elevene skal være god. Helt avgjørende for å nå målet om en bedre skole, er at lærerne som skal utføre jobben er motiverte, kompetente og trygge voksne. Høy kompetanse er nødvendig for at lærerne skal kunne utføre sin oppgave på en best mulig måte, og for at elevene skal ha høyest mulig læringsutbytte. Orkdal Venstre vil legge tilrette for systematisk etter — og videreutdanning blant lærere ved å innføre forsøksordning på kompetanseår for lærere — et år der lærerne enten kan jobbe i et annet yrke eller oppdatere seg faglig gjennom et studium. Ikke bare vil det faglige tilbudet i skolen bli styrka, men det vil også føre til økt respekt for læreren ved at vi kan stille større krav til den enkelte lærer og ved å gi lærerne styrket faglig og pedagogisk kompetanse.
2. Vi i Venstre seg på barnehagen som en viktig del av utdanningsløpet. Det er derfor også viktig at førskolelærerne har en videre- og etterutdanningsplan som gjør at pedagogene til enhver tid er faglig oppdaterte.
3. For et bedre pedagogisk tilbud i barnehagene og skolen vil vi arbeide for økt tetthet av pedagoger.
4. Arbeidsmåter i skolen: Orkdal kommune er i vekst. Hele Orkdalssamfunnet nyter godt av de som tør å tenke nytt og skape nye arbeidsplasser. Allerede i skolen mener vi elever skal bli stimulert til å tenke nyskapning gjennom såkalt "entreprenøriell tenkning" og realisere ideer gjennom entreprenørskap som arbeidsmåte. Det er viktig å danne varige partnerskapsavtaler mellom skole og det lokale næringslivet for å gi elevene erfaringer fra arbeidslivet og kjennskap til bedriftene i hjemkommunen.

Når det gjelder struktur i barnehage og skole mener Venstre:
For å møte befolkningsveksten ser at vi må gjøre noe med kapasiteten til skolene. Per i dag er det Evjen skole som har minst plass, og det er også der muligheten for utbygging er størst. Rektorkollegiets forslag om å gjøre Evjen skole til 1-10 skole og overføre Gjølmeelevene dit synes vi er et godt forslag.
Vi vil ha faste kretsgrenser som i dag.
Det er en selvfølge at Orkdal kommune skal ha full barnehagedekning!
Vi vil ha to opptak per barnehageår.
Vi ønsker utvida åpningstid i barnehagen fra halv fem til fem for å tilpasse tilbudet til stadig flere pendlerforeldre som har arbeidsdag til fire.

Det er mye bra i Orkdalsskolen i dag. For eksempel ligger Orkdal foran mange andre kommuner når det gjelder IKT både i barnehagen og skolen. Men vi har mange utfordringer også. Ny læreplan skal implementeres i grunnskolen. Vi må stadig utvikle skolen etter samfunnets behov. Den nye rammeplanen for barnehagene legger vekt på oppfølging av språkutvikling og matematikkopplæring i større grad nå enn tidligere. For at vi fortsatt skal utvikle oss og kunne gi ungene den opplæring de har krav på og fortjener er det viktig med kontinuerlig kompetanseheving blant det pedagogiske personalet. Derfor foreslår vi kompetanseår for lærere og videre- og etterutdanningsplan for førskolelærere. Skal vi ha et mål om å være den beste skolen må vi også ha de beste lærerne! Og skal vi ha den beste skolen skal vi også ha den beste barnehagen! Vi ønsker at lokalpolitikken i større grad skal dreie seg om innholdet i skolen og barnehagen for å sikre at brukerne får et best mulig pedagogisk tilbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**