Kjemper for gangvei

— Regjeringen vil det skal bo folk i hele landet, men da må de få besøke hverandre uten å måtte kjøre bil, sa stortingsrepresentant Borghild Tenden (V) til Avisa Sør-Trøndelag under sitt besøk i Orkdal fredag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Borghild Tenden

Foto: Venstre

Borghild Tenden (bildet) og førstekandidat i fylket, Elisabeth Paulsen, var invitert for å se nærmere på strekningen Fannrem — Vormstad på Rv 65. En gruppe lokale aksjonister, med nybakt Venstre-politiker Lone Kvålsvoll i spissen, har i årevis kjempet for å få gang- og sykkelvei på denne strekningen, men uten å nå fram hos bevilgende myndigheter.
— Både stortingspolitikere og riksmedia er mest opptatt av bompengeprosjekter. Interessen for trafikksikkerhetstiltak og gang- og sykkelveier er for lav, mener Tenden. Selv har hun kommet med en interpellasjon om at det burde vært en statlig ordning hvor kommunene kunne søke direkte om midler til gang- og sykkelveier som er sterkt etterspurt av innbyggerne. Hun ønsker også en generell styrking av bevilgningene til slike formål.
— Vi er i opposisjon og i mindretall på Stortinget. Men jeg er en av de få som snakker om trafikksikkerhet, sier Tenden, og lover til avisa at hun vil aldri la temaet hvile.

Venstrepolitikerne fikk se veistrekningen hvor naboene ønsker gang- og sykkelvei. Bak fra venstre: Arne Grønset, fylkestingskandidat Elisabeth Paulsen, aksjonsleder Lone Kvålsvoll, naboene Astrid Bjørndal og Nina Samuelsen, stortingsrepresentant Borghild Tenden og Jorunn Wormdal Asbøll. Foran fra venstre: Malin Westerlund (7), Kristine Kvålsvoll (7) og Nathalie Samuelsen Sundfær (8). (Bilde hentet fra Avisa S-T.)

Hele artikkelen i Avisa Sør-Trøndelag kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**