Venstres skolepolitikk i Sarpsborg

For Venstre er skole, sammen med miljø, viktig fordi det er på disse politikkområdet vi legger grunnlaget for hvordan vi utvikler samfunnet for de neste generasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Skole

Foto: Luth

Lærerne
Skal vi utvikle kunnskap og sammen skape et godt samfunn, må vi ha gode lærere og gode skoler. Skal vi gjøre skolen bedre, må vi starte med å gjøre læreren bedre. Gode lærere stimulerer, rettleder, stiller krav og setter grenser. Læreren skal kort og godt være en autoritet i kraft av faglig tyngde og et menneske som bryr seg om elevene.

Derfor starter Venstres skolepolitikk med læreren. Læreren er nøkkelen til elevenes gode utvikling. Læreren er nøkkelen til dialogen med hjemmet. Læreren er nøkkelen til kunnskap. Det betyr også at Venstre vil stille krav til læreren. Krav om faglig kompetanse og sosiale egenskaper.

Har vi lærere som er blide, kunnskapsrike og motiverte, så blir også skolen bedre. Derfor vil Venstre satse på nettopp dette med etterutdanning av lærere og motivasjon. Venstre vil jevnlig gi læreren et kompetanseår, slik at de kan oppdatere og videreutvikle sin faglige kunnskap. Enten gjennom studier eller praktisk erfaring i et relevant yrke. Dette vil vi ha prøveordninger på i grunnskolen.

Men det holder ikke bare med bedre lærere, Venstre ønsker også å få flere lærere inn i grunnskolen. Og Venstres visjon er at Sarpsborg-skolene skal være bedre enn landsgjennomsnittet når det gjelder antall elever pr lærer i grunnskolen

Skolebygningen

Ved fremtidig utbygging av grunnskolen, styrkes læringsmiljøet best ved mindre enheter istedenfor utvidelse av eksisterende skoler. Dette gjelder også på klassenivå, og Venstre vil derfor satse på flere små enheter i skolen, framfor få og store enheter. Derfor er det også viktig å ta vare på de mindre grendeskolene i Sarpsborg. For å sikre en optimal undervisning i hverdagen, vil Venstre bedre vedlikeholdet av skolene og sikre moderne undervisningsmidler til skolen.

Elevtjenesten

Det er grunn til å bekymre seg for frafallet i videregående skole. Årsaken til frafallet kan vi delvis spore tilbake til grunnskolen. Derfor vil Venstre styrke elevtjenesten i grunnskolen. Vi vil ha rådgivere med utdanning til å gi bedre yrkes- og studierådgivning for elevene. Vi må evne å se samspillet mellom skole/utdanningsinstitusjon, lokalsamfunn og arbeidsmarkedet.

Samtidig må sosialrådgivere ha god kompetanse på tilrettelagt opplæring, emosjonelle og sosiale vansker og samarbeide med øvrig skolehelsetjeneste. Den pedagogisk/psykologiske tjenesten må være til stede på skolen slik at de med ulike lærevansker oppdages så tidlig som mulig. Det skal være mulig å se enkelteleven i skolen slik at tilpasset opplæring får et reelt innhold.

Lokalt ansvar
Venstre mener politikerne skal ta ansvar for skolens utvikling. Vi vil ha med oss lærerne, foreldrene og elevene på laget for å synliggjøre behov og muligheter. Derfor bør Sarpsborg kommune hvert år arrangere en utviklingskonferanse for skolen. Der vil vi sammen få innsikt i skolen og det igjen vil gi politikerne bedre grunnlag for den lokale skolepolitikken vi er forpliktet til å utvikle

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**