Venstre-politikk virker!

Venstre har advart mot å akseptere et for stort hotell på den lille Torskeholmen fordi det tilsynelatende “er den eneste løsningen”. I stedet har vi foreslått at kommunen må ta styringen og få til en konkurranse om det beste hotellprosjektet i sentrum. Nå kommer flere på banen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Universitetsbyen Grimstad trenger et konferansehotell, og Venstre mener Gundersholmen er det rette stedet for et stort hotell. Vi har vært kritiske til et hotell på Torskeholmen, fordi et hotell som skal være stort nok for byens behov, nødvendigvis vil bli for stort for den lille Torskeholmen. Byens ansikt mot sjøen skal vi stelle pent og varsomt med.

Nærmest uansett hvor det planlegges hotell i Grimstad sentrum, vil det helt eller delvis måtte bygges på kommunal grunn. Det gir Grimstad kommune anledning til å styre utviklingen. I april foreslo Venstre at kommunen bør invitere næringslivet til en konkurranse om den beste hotell-løsningen. Slik at vi vet hva vi kan velge mellom, og at vi ikke velger en uheldig løsning fordi den tilsynelatende er den eneste. Alle andre partier forholdt seg tause til Venstres forslag.

Nå vil Johannes Kristiansen bygge stort konferansehotell på Gundersholmen. Og Scott Nilsen sier at hvis politikerne vil ha hotellet der, så melder han seg på i konkurransen. Ingen bør ta stilling til hvem som er best før forslagene er konkretisert og vurdert, men vi gleder oss over at prosessen er på sporet igjen: Politikerne kan legge rammene, og næringslivet kan konkurrere seg imellom om å lage de beste løsningene innenfor disse rammene. Det er jo slik det skal være — ikke omvendt!

Hans Antonsen
ordførerkandidat for Venstre