Krev politisk troverdighet — Frp på villspor

Når vi nå snart skal velge politikere som skal ta en mengde viktige beslutninger fremover, må vi være sikre på at dem vi velger har evne og vilje til å sette seg skikkelig inn i saker før de gjør seg opp en mening. Å lytte til kompetanse for ren faktainformasjon bør være minimum og en selvfølgelighet for de fleste, men dessverre ikke for Frp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Tog

I debatten om høyhastighetstog i Norge går Frp hardt ut med en påstand om at en slik bane vil være 140 meter bred og ta enorme arealer! Norsk bane, som er det selskapet i Norge med desidert størst kompetanse på høyfartsbane, og som har hentet informasjon og data fra høyhastighetsnett over hele verden, opplyser følgende: En dobbeltsporet bane er normalt 12,5 meter bred fra gjerde til gjerde. Ved fyllinger og til dels skjæringer, litt mer. Noen steder planlegges det støyskjermer på 2 meters høyde. Gjennomsnittelig bredde anslås til 25 meter. Dessuten vil Haukelibanen ha 43 % tunnel.

Frp hevder også at energibruken er svært høy og må dekkes med import av energi fra kullkraftverk. Ser man på energibruken på for eksempel tyske høyfartstog og det franske TGV ligger disse på 7,2 kwh per 100 personkilometer ved 47% utnytting. Norsk bane beregner ca. 10,5 kwh per 100 personkilometer for Haukelibanen ved 50% utnytting. Ved et beregnet trafikktall på 3520 millioner personkilometer årlig, pluss godstrafikken, blir det et samlet energibruk på 0,5 Twh. Dette tilsvarer for eksempel årlig produksjon fra ca 75 vindmøller. Reduksjon i energibruk fra fossilt brensel i bil og fly blir svært mye høyere. Fly bruker 80 kwh per 100 personkilometer ved 65% utnytting og bil 50 kwh med snitt på 1,6 person i bilen.

Vi vet at Frp vil øke privatbilismen nesten for enhver pris, men når deres lek med tall blir så usaklig som dette for å fremme sitt ønske blir det for dumt. Vi bør forvente og kreve at politikere som ønsker å forme framtida kan innhente og forholde seg til saklig kunnskap og ikke legger fram slikt tull som det Frp gjør i debatten om høyfartstog.

Velg politikere dere kan stole på!

Per Espen Fjeld
Leder Bø Venstre