Et ordførervalg er ikke viktig

Tønsbergs Blad, som den eneste avisa som når ut til alle innbyggerne i distriktet, har et spesielt ansvar for å formidle virkeligheten på en slik måte at leserne selv blir både oppfordret og hjulpet til å tenke selv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Valgurne

I det forestående lokalvalget har avisa et perspektiv som gir inntrykk av at det er et ordførervalg som står for døren, og ikke et valg av kommunestyrer og bystyrer.

En ordfører har ikke mer formell makt enn et hvilket som helst annet kommunestyremedlem, selv om han leder kommunestyremøtene og foreslår agendaen der. Formelt blir avgjørelsene fattet av flertallet i kommunestyret eller formannskapet, hvilket vil si at det er partiene og det de står for som er avgjørende for utviklingen av kommunen i den neste fireårsperioden.

I denne valgkampen har partistandpunktene og lokalpolitikken måttet vike for personfokuserte artikler og meningsmålinger om ordførervervet. Det er trist at Tønsbergs Blad er mer opptatt av hva slags bil ordførerkandidatene kjører, enn hva slags politikk de ulike politiske partiene har tenkt å føre i de neste fire årene.

Nøtterøy, 30. august 2007
Roar Engh