Vil tvinge Frp til klimaløft

Venstre går noe tilbake på fredagens meningsmåling i Aftenposten Aften i forhold til rekordmålingen for en uke siden. Men fortsatt ligger det an til en dobling av Venstres oppslutning siden forrige kommunevalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Sveinung Bråthen

Dersom dette til slutt skulle bli valgresultatet, vil Venstre, Høyre og Frp ha flertall i bystyret, med til sammen 30 av 59 representanter.

– Det ville gi en unik mulighet for Venstre, sier Ola Elvestuen. Han lover mer Venstre-politikk med et større Venstre, enten Venstre sitter i byråd eller presser byrådet fra opposisjon.

I inneværende periode har Venstre tvunget Frp til å godta at bompenger skal brukes til drift av kollektivtrafikk, stikk i strid med Frps program. I tillegg har Venstre fått gjennomslag for 5-minuttersrute på trikken, selv om Frp vil legge ned trikken. Det er etablert et klimafond for å redusere klimagassutslipp i Oslo, selv om Frp ikke tror at klimaendringene er menneskeskapte.

– Et større Venstre vil ha strupetak på Frp, sier Ola Elvestuen. Han er spent på hvor mye juling Frp tåler. – Det er et paradoks at de sitter i byråd på en byrådserklæring de ikke har vært med på å skrive, og administrerer politikk som de er imot.

Blant Venstres viktigste miljøsaker ved dette valget er reduksjon av prisen på månedskort i kollektivtrafikken til 500 kroner, etablering av 400 ladestasjoner for el-bil og å ta i bruk biodrivstoff i kollektivtrafikken.

– Den eneste muligheten det sittende byråd har til å få igjennom miljøfiendtlig politikk, er å samarbeide med Arbeiderpartiet, sier Ola Elvestuen. Han viser til at byrådet ofte har samarbeidet med Arbeiderpartiet når det gjelder nedbygging av grøntområder, blant annet i Groruddalen.

Les meningsmålingen i Aftenposten

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**