Risør – best på kultur

Vi er i den heldige situasjon at Risør har mange dyktige kunstnere med et bevist syn på kvalitet, og sammen med dyktige og langsiktige næringslivsledere vil vi i fellesskap bygge opp om visjonen “Risør – best på kultur” uttaler Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kultur er ikke noe vi kan beslutte å ha, men en prosess vi kan velge å delta i. Kulturpolitikk er i så måte en politikk som legger tilrette for en psykisk og fysisk mulighet til å delta i en slik prosess. Risør Venstre er meget bevist sin satsing på kultur, og da i forståelse av den demokratiske kulturforståelsen, eller det utvidede kulturbegrepet som det også kalles.

Risør bystyre satset tidlig på Kunst, Kultur og Trehus som profilerte tema for å bygge merkevaren Risør, og det er mange gode eksempler på at næringslivet i Risør gjør det samme.

Aganthus

Foto: Jan Einar Henriksen

Det Lille Hotell fremstår som meget bevist i sin markedsføring og lar beboerne få del i en kulturprosess inne i den enkelte suite med Risør som den ytre ramme. Hødnebø AS er at annet eksempel hvor de bevist har benyttet design og bygget en image hvor de lar kundene få følelsen av det å delta i en prosess. Tilsvarende er Aqanthus et eksempel på hvordan de benytter kunst i utvikling av et produkt hvor de senere inviterer publikum til å delta i en prosess som del av merkevaren Aqanthus. De tre eksemplene viser hvor viktig det er å knytte kunst og kultur opp mot næringsutvikling.

Risør Venstre vi i kommende periode:
* videreutvikle og forsterke kultursatsingen i hele kommunen
* arbeide for et godt kulturskoletilbud for alle
* styrke Risølrs posisjon innen turisme og designbasert næringsliv
* sikre tilveksten av nye fremtidige kunstnere i Risør.

Nye arealbehov
Risør Kunstpark rommer mange kunstnere, og dekker arealbehovet til ulike kunstformer. Kunsten har imidlertid mange uttrykk og ikke alle passer inn i samme miljø/hus. Kjemikaliebruk, ulike materialer, støyende produksjonsformer osv er ikke nødvendigvis forenelig med den mer stille
kunstformen vi forbinder med f.eks kunstmaleren. Risør må derfor snarest se seg om etter nye
alternative lokaler til kunstnere med andre rom behov enn de vi har tilgjengelige i Kunstparken.

Etabler kontakt med kommende kunstnere

Wenches georginer 4

Foto: Jan Einar Henriksen

Vi må også ta vare på og holde kontakten med ungdom under utdannelse slik at kunstnerne føler at vi er på lag med dem. Arbeidet må starte på ungdomstrinn og fortsette på videregående og hele vegen til kunsthøyskolene. Vi må som et eksempel gi dem små bidrag eller støtte til utstillinger under utdannelsen. Invitere dem til å ha utstillinger i Risør, ja det bør ikke utdannes en kunstner fra Risør eller med tilknytning til Risør uten at de blir gitt anledning til å vise sine utstillinger gratis i Risør.

Klar fremtidsvisjon
Vi er i den heldige situasjon at Risør har mange dyktige kunstnere med et bevist syn på kvalitet, og sammen med dyktige og langsiktige næringslivsledere vil vi i fellesskap kunne fortsette å bygge opp om visjonen “Risør – best på kultur” avslutter Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**