Jon Severud fra Utdanningsforbundet holdt en engasjert innledning om “Kampen om tid og rom”, der han blandt annet beklaget at læreren har gått fra å være lærer til å være byråkrat. – Det er alt for mye kontroll, overvåking og styring ovenfra. Lærerne får ikke nok tid til å være lærere, sa Severud. Han kritiserte også Kunnskapsløftet for å fokusere på ferdigheter og ikke kunnskap, og understreket at kvaliteten på undervisningen var langt viktigere enn hvor mange timer man var på skolen hver dag.
Aleksander Solberg fra Elevorganisasjonen pekte på at lærlingene på yrkesfagene måtte få bedre vilkår. Samtidig understreket han organisasjonens støtte til lærerevalueringen, samt et håp om at elevinspektøren og studierådgiveren måtte styrkes betraktelig. – Ungdomskortet må også gjøres bedre, gjelde flere og gjøres billigere, ønsket Solberg seg.
Harald Hove åpnet sin innledning med å takke gjestene for at de stilte, og understreket viktigheten om å få kunnskap og erfaringer fra de som berøres daglig av politiske vedtak. Han snakket også om en skole for dannelse, og at skolen skal være både faglig opplæring og folkeopplysning for fremtidens borgere. Han tok også opp at spesialundervisningen må styrkes, og uttrykte beklagelse og bekymring for vedtaket om å legge ned Dagskolen. – Dette er et eksempel på et godt tilbud som har blitt tatt fra dem som trenger det mest, og det er skammelig, tordnet Hove.
Møtet ble avsluttet med diskusjon og spørsmål fra salen, der man blandt annet diskuterte åpenhet rundt de faglige debattene på skolen og verdien av de mange PCene som nå blir gitt til førsteklassingene. – Blir historien anderledes om man har historiefag med en PC? Blir man en bedre elektriker med en PC, var spørsmålet man diskuterte. Både Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen uttrykte sin støtte til Venstres forslag om å innføre et kompetanseår for lærere, og var enige i at fagopplæringen måtte satses sterkere på.