Arbeiderpartiet svikter Grorud og Groruddalen

Mye av Arbeiderpartiets hovedretorikk i Oslo er bygget opp rundt påstanden om at de vil satse på Groruddalen. Det er derfor interessant å måle retorikken opp imot hva Arbeiderpartiet faktisk gjør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ola Elvestuen

Ola Elvestuen

Arbeiderpartiet har i en rekke Groruddalssaker i bystyret stemt slik at resultatet er blitt økt biltrafikk med økte miljøbelastninger lokalt. Arbeiderpartiet har også aktivt stemt for nedbygging av friområder og grønne lunger flere steder i dalen. Og i regjering har Arbeiderpartiet stått for detaljregulering og styring fremfor lokal medbestemmelse.

Vi gir to konkrete eksempler på saker der Arbeiderpartiets stemmegivning i bystyret de siste 10 årene står i direkte motstrid til partiets egen retorikk.

Datoer for de aktuelle bystyre- og/eller byutviklingsmøtene er gjengitt i parentes tilhørende hver enkelt sak, hvor også saksnumrene fremgår.

1. Nyland Syd:
Arbeiderpartiet sikret flertall i bystyret for etablering av nye logistikk- og terminalfunksjoner på Nyland Syd, til tross for at det i kommuneplanen fra 2004 slås fast at terminalvirksomheten i dalbunnen kun skal kunne moderniseres og effektiviseres innenfor dagens terminalområde.
Nyland Syd-utbyggingen vil beslaglegge store arealer i dalbunnen av Groruddalen, og vil føre til større lokale miljøproblemer i form av økt tungtransport- og biltrafikk.
Groruddalens sentrale deler er Oslos siste store arealreserve, og det bør etter Venstres mening utarbeides en langsiktig strategi der disse områdene utvikles som attraktive byområder med boliger, kultur og nye næringer.

(Bystyrets møte den 21.06.06 (sak 274/06): Ap, H, Frp, KrF og RV stemte sammen mot V og SV.)

2. Huken pukkverk
Huken Pukkverk, som eies av Oslo Vei, ønsker å utvide driften frem til 2040. Oslo Vei søker plan- og bygningsetaten om å videreutvikle pukkverket og grave videre innover i marka på et nytt område på 190 dekar. Planen er å ta ut 30 millioner tonn stein frem til 2040. Totalt er det til nå tatt ut 10 millioner tonn.
En utvidelse av Huken Pukk og Asfaltverk innebærer store miljømessige konsekvenser for befolkningen både i Grorud og Stovner bydel på grunn av stor økning i anleggstrafikk og økte støyplager. Prosjektet innebærer en økning i antall bilbevegelser fra pt. 150-200 i døgnet til omlag 1200-1500 pr. døgn i fremtiden.

Arbeiderpartiet har konsekvent nektet å ta stilling til disse planene.

Les flere eksempler her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**