Venstre jobber for bedre barnehager og SFO

I Aften torsdag 23. august kunne vi lese at kun 3 av 23 kommunale barnehager i bydelen er godkjent ifølge forskrift om miljørettet helsevern. Dette er helt uakseptabelt. Vi kan ikke godta at våre barn må oppholde seg i lokaler med dårlig inneklima, dårlig hygiene eller dårlig sikkerhet på lekeplassen. Barna har ikke de samme mulighetene som oss voksne til verken å si i fra om det som ikke fungerer, eller å gjøre noe med det. Det er derfor vår plikt som ansvarlige voksne å sørge for at barnas “arbeidsmiljø” er minst like godt som det vi voksne har.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Bydelsutvalget skal behandle en sak om dette 30. august, der det forutsettes at Omsorgsbygg i samarbeid med bydelen utbedrer skadene i løpet av 2008. I saksfremlegget kan vi lese at bydelens SFO-lokaler fremdeles ikke er undersøkt.

Venstre vil følge denne saken tett fremover, og vil sørge for at både barnehager og SFO (skolefritidsordningen) tilfredsstiller alle krav så fort som mulig.

Venstre vil også jobbe for å styrke innholdet i barnehager og SFO. Det må settes krav til innhold og kvalitet, og legges til rette for etter- og videreutdanning av personalet. Samarbeidet mellom SFO, skole og foreldre må styrkes.

Jeg har selv barn både i barnehage og på SFO, og vet hvor viktig det er at vi kan være trygge på at barna har det godt imens vi voksne er på jobb.

Søndre Nordstrand er en ung bydel. En satsing på miljø og barn og unges oppvekstvilkår er våre hovedsaker de neste fire årene.

Kari Ovesen Haugland
Venstres 2. kandidat i Søndre Nordstrand

Dette leserinnlegget sto på trykk i Nordstrands Blad torsdag 30. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**