Jo visst, – Hamar Venstre tar utfordringen fra vellederne. Vi vil med dette innlegget fortelle velgerne hva vi står for i saken om salg av Stadion, slik at det blir enklere for hver og en å vite hvilket parti de skal stemme på den 10. September.
Venstre har vært og er fortsatt et parti med hovedfokus på miljø. Det er derfor umulig for oss å akseptere bygging av et kjøpsenter som vil gi en trafikkøkning til 17000 biler i døgnet i Vangsveien. Dette gir en timestrafikk på opptil 1090 biler.
De fleste vil ha problemer med å forstå hvor enorm denne trafikken vil bli, men hvis vi sammenligner vi det med f.eks. Aslak Bolts gate som har 9500 biler i døgnet eller Strandgt. med 14000 biler er det enklere.
Forurensningen vil bli plagsomt høy for de fleste og faretruende høy for astmatikere spesielt i rushtiden da vi virkelig får de store utslippene av CO2, NOX og partikkelstøv. Dette er et skremmende scenario og ikke i tråd med alle partiers ønske om et bedre miljø.
Alle snakker om global oppvarming, men kun Venstre ønsker å bekjempe lokal forurensning.
Det er sterkt kritikkverdig at kommunestyret i Hamar ikke tar mer ansvar for dette i sitt lokale planarbeid.
Knut Faldbakken gjenga i HA 27. aug uttalelser fra Ridabu-ungdom som sa "at Hamar nok var en ok by, kos og trivelig, men den manglet dette ene som hadde kunnet holde dem på stedet, dynamikk, avveksling, bymessig atmosfære , kort sagt, bykultur."
Da jeg leste dette ble jeg en smule forvirret. For kultur og bymiljø ønsker vi jo alle å tilføre Hamar mer av. Men mener da Faldbakken at et kjempestort kjøpsenter i sentrum av Hamar vil tilføre Hamar disse verdiene?
Min erfaring med så store kjøpsentre er at alle er mer eller mindre like. Om du er Asia , Amerika eller Europa, kommer du inn i et kjøpsenter så er det akkurat likt.
Jeg har aldri opplevd stedets egenart eller kultur ved å frekventere et kjøpsenter.
La det være helt klart. Hamar Venstre ønsker å medvirke til et pulserende sentrum med miljø, kulturopplevelser, hyggelig byrom, trivelig handel og servicefunksjoner til glede for byens befolkning og tilreisende.
Vi vil åpne byen mot Mjøsa ved å få en bedre samordning av sentrums- og strandsoneplanen.
Vi ber de sittende politikere ta fram igjen planene for Vestre Torg ved å gjeninnføre "Gamle Katta" til boligformål, parkanlegg og underjordisk parkeringshus.
Det er flott at vi får et nytt kulturhus på Shell tomta. Er det noe vi sårt trenger er det saler som tilfredsstiller nasjonale krav. Vi sier heller ikke nei til høyhus, så lenge det harmonerer med terrenget.
For å sikre oss at utviklingen i Hamar stemmer med den gamle byplanen må vi lytte til arkitekter og profesjonelle byutviklere. Dette har de tatt høyde for i Oslo og opprettet et fagråd for arkitektur og byutvikling: "Råd for byarkitektur". Et slik råd mener Hamar Venstre det er behov for i Hamar, men først og fremst må politikerne forstå at deres viktigste oppgave er å stake ut kursen for byens framtid. Politikernes mål må være å lage langsiktige strategier som kan gi investorer, utviklere og borgerne forutsigbare planer som man over tid kan forholde seg til og tørre satse på.
Kortsiktig planlegging og impulsive beslutninger vedr. byens utvikling kan på sikt vise seg å være katastrofale. Er stadion bebygd så står kjøpesenteret der i mange generasjoner da er det for sent å angre.
Og til slutt: Vi må aldri bli så på "hæla" at vi lar det private næringsliv styre byens utvikling. Venstre ønsker å forvalte verdiene i denne byen på best mulig måte, – vår oppgave er å utvikle den til en god by å bo i for våre barn og barnebarn.
Har planleggerne forresten lyttet til de av byens ungdom som sier at de ikke ønsker noe kjempestort kjøpsenter på Stadion? Går man inn på facebook eller andre kanaler ser man at det er mange av dem!
Mete Willas , Hamar Venstre