Klar melding om stadion

Venstres toppkandidat May Britt Vihovde gir i dagens Haugesunds Avis en klar melding til de andre partiene om hvor viktig stadionsaken er for Venstre. I stedet for å holde kortene tett for brystet og vente til forhandlingsrunden etter valget velger Venstre å tone flagg slik at både velgere og andre politiske partier skal være klar over hvor Venstre står i denne saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

May-Britt Vihovde

Foto: Audun Halaas

— Det verste jeg vet er “slamring med dørene” i innspurten av forhandlinger, sier May Britt Vihovde. — Spill for galleriet og dårlig skjulte agendaer strider i mot Venstres prinsipper om åpenhet. Derfor ønsker vi å gjøre det klart for alle hvor viktig denne saken er for Venstre.

Venstre har ved en rekke anledninger gitt uttrykk for skepsis til lokaliseringen av et nytt stadionanlegg. Samtidig har det vært viktig å se hva som kan gjøres for å gi andre idrettsgrener nødvendige anlegg. I sum har dette gitt en klar motstand mot det planlagte anlegget på Flotmyr.

Venstre ønsker et regionalt toppidrettsanlegg som gir rom for mer enn bare fotball, mer enn en idrettsklubb. Når vi som politikere skal gi bort av fellesskapets verdier må vi sørge for at det kommer så mange som mulig av byens borgere til gode.

Samtidig vet vi at vi har begrensede verdier å dele ut. Når vi gir tomteareal til et stadionanlegg gir vi fra oss muligheten til å bruke disse verdiene til andre formål. Vi tar også fra kommende generasjoner muligheten til å disponere disse arealene. Det krever at vi er sikre på at summen av positive virkninger er større enn summen av negative virkninger.

Det er ingen ting i de foreløpige planene for stadion på Flotmyr som gir grunn til å være trygge på at samfunnet får mer igjen enn det gir bort. Snarere det motsatte. Da må noen sette foten ned og si at nok er nok. Venstre har valgt å gjøre det klart og utvetydig. Da har velgerne og de andre partiene fått en melding som ikke kan misforstås.

Det kalles ærlighet og åpenhet. Det er slik Venstre vil at politikk skal være. Vi vil ikke at premissene for byens utvikling skal legges i lukkede rom.

Les mer her >>

Les også her >