Stor enighet om å arbeide for bedre psykisk helse

Mental Helse arrangerte debattmøte om om psykisk helse på Hemmingstad Kultursenter i kveld. Representanter fra 8 partier stilte til fredelig debatt, der uenigheten ikke var påtagelig. Haugesund Venstre var representert ved 2. kandidat Tore Nilsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Han la i sin innledning vekt på tre forhold.

1. Behovet for å sikre fortsatt gode tilbud også etter at de øremerkede midlene til psykiatrisatsingen fra staten går inn i rammetilskuddet.
2. Større vektlegging av innsatsen mot barn og unge med psykiske problemer/lidelser
3. Behovet for et tilbud til pårørende

Tore Nilsen

Foto: Iren Frøiland

Tore Nilsen viste ellers til vedtaket Venstres landsmøte fattet, der det ble besluttet at Venstre vil arbeide for en reform som skal gi alle som trenger det en fastpsykolog. Dette var det eneste punktet som skapte antydning til uenighet mellom politikerne, i det flere andre representanter pekte på at dette lå langt fram tid, noe da heller ikke Tore Nilsen benektet.

— Som reformer flest vil også denne ta tid, sa Tore Nilsen, — den er likevel viktig fordi den både vil gi mange flere den hjelpen de ikke får i dag, og den vil sidestille psykiske lidelser med somatiske lidelser. Det er den beste form for avstigmatisering vi kan få til.

Debatten viste at alle partiene ønsker å sikre en god psykiatritjeneste i kommunen. Fra publikums side ble det blant annet etterlyst tiltak for å heve kompetansen hos fagpersonellet, hjelp til kompetanseheving hos brukerne, økt brukerstyring av tilbudene, et brukerhus der det er mulig å gjennomføre ulik kursvirksomhet i tillegg til at det skal fungere som kontorplass m.m.

Både paneldeltakere og publikum var ellers enige i at forebyggende tiltak var nødvendige, og at det er viktig med tett kontakt mellom de miljøene som skal fatte beslutningene og brukerne som skal benytte dem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**