Råd og uråd i trafikkspørsmål

Innlegg tilRingerikes Blad fra Ole-Gunnar Øhren
Svenn Bagaasen etterlyser i flere innlegg engasjement fra trafikkrådet. Jeg kan opplyse at rådet tidligere har behandlet lyskrysset Hønengaten/Vesterngata/ Nygata for å påvirke en løsning for bedre sikkerhet i dette vanskelige krysset.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Trafikk, kø

Foto: Microsoft

Rådet møter ofte det samme problemet du selv erfarte da du ba Vegvesenet sikre seg Hønengaten. 19: «Det har vi ikke penger til!»

Forslaget om å sikre seg eiendommen er godt, og jeg vil følge det opp i neste møte. Et annet argument for ikke å gjøre noe, er at man venter på en avgjørelse om ny hovedvei gjennom Hønefoss.
Du har påpekt hvor elendig og til dels farlig forholdene er for myke trafikanter i Hønengaten generelt. Jeg gikk for et par år siden inn for å prioritere fortau i Hønengaten fra krysset ved Gullagata til jernbanebrua.

Det ble gjennomslag hos Statens vegvesen for å asfaltere og lage nytt fortau. Så oppsto en «krangel» mellom teknisk etat i kommunen og Statens vegvesen om bredden på fortauet. Det endte med at pengene som var satt av havnet i en annen kommune. Trist!

Så til Bekkegata/Asbjørnsensgate. Det må nevnes at rådet flere ganger har behandlet de vanskelige forholdene der. Trafikkrådet har en funksjon i forhold til alle de «små» henvendelsene fra Ola og Kari som ønsker å bli hørt angående de nære ting som opptar dem vedrørende trafikk – og det er viktig!

Vi er også engasjert i trafikkforholdene ved skolene i kommunen. Trafikkrådet er ikke et lovpålagt organ. Det blir lett et «supperåd» når vedtak fattes, men intet skjer.

Dette er langt fra den spillestilen jeg ønsker.
Til opplysning: Medlemmene av rådet mottar ingen møtegodtgjørelse, og vi spiser medbrakjt nistepakke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**