En viktig forutsetning for miljøvennlig transport er å sørge for konsentrert utbygging rundt sentra, med korte avstander til kollektive transportruter og mellom der folk bor, handler, jobber og har sine øvrige aktiviteter.
Venstre vil styrke kollektivtransporten fremfor å tilrettelegge for økt privatbilisme. Et godt kollektivtilbud må inkludere korresponderende matebussruter og tilstrekkelig parkering ved knutepunktene. Asker Venstre tok i sin tid initiativet til å få etablert pendlerparkeringen i Lensmannslia og parkeringsplanen for Asker sentrum. Planen har bidratt til en ny giv i arbeidet med å videreutvikle løsninger for togpendlerne og gode parkeringsløsninger i sentrum forøvrig.
Venstre støtter Oslopakke 3, som både gir bedre kollektivløsninger og en ny E18 i tunnel gjennom Bærum. Der eksisterende E18 erstattes av tunnel, skal det tilrettelegges også med sykkelfelt en "syklistenes E18".
Å tilrettelegge for gående og syklende er avgjørende for å få til miljøvennlig transport. Gang- og sykkelveier og sykkelfelt må anlegges slik at de blir attraktive å bruke, som gjennomgående, trygge og trivelige ferdselsårer. Venstres arbeid for transportsyklistene har resultert i at det nå utarbeides en plan for bedre og tryggere løsninger for denne gruppen.
Asker Venstre var pådriver for trafikksikkerhetsplanen som ligger til grunn for alle kommunale tiltak innen trafikksikkerhet i Asker. Vi har kjempet for økte bevilgninger til viktige fysiske og holdningsskapende tiltak.
Biltrafikken er fortsatt økende, og det er fortsatt for mange trafikkulykker i Asker. Venstre lover å fortsette sitt arbeid for mer miljøvennlige transportløsninger og et mer trafikksikkert Asker!