Benytt din stemmerett ved valget — det angår deg

Enkelte lokallag i Sosialistisk Venstreparti har den seneste tiden gått så langt som å hevde at politiske valg må bli pålagt, og obligatorisk for alle stemmeberettigede. Dette for å støtte opp om demokratiet. Personlig mener jeg at “tvunget valg” strider fundamentalt mot demokratiske prinsipper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Enkeltmennesket bør selv få avgjøre hvorvidt de velger å benytte sin demokratiske stemmerett.

Valgurne 2

Men mange frykter en lav valgdeltagelse, spesielt politikere. Vi som har påtatt oss politiske verv i lokalmiljøet trenger din klare tilbakemelding for å gjøre en best mulig jobb de neste fire årene — det har vi til felles uansett politisk tilhørlighet.

Holmestrand står fremfor store veivalg hva angår alt fra; miljøtiltak, arealutnyttelse, kollektivtransport, næringsutvikling, satsninger innen, skoler, helsevesen, og kulturtilbud.

Jeg har notert meg gjennom innsendere i Jarlsberg Avis siste tiden at mange er opptatt av hvilke partier som vil samarbeide med hvem etter valget. Sannheten er at; i kommunepolitikk må alle samarbeide for et godt resultat. De faktiske forhold er at; politisk valgte står til ansvar for sine velgere uansett hvilket parti de representerer. Jeg ser at de unge velgerne er blant de som er minst interessert i politikk.

Kanskje er dette resultat av at dere vanligvis ikke blir hørt, eller tatt hensyn til.

Per H. Stenhaug

Men en stemme — er en stemme. Dette er din mulighet, og den er akkurat like stor som alle andre sin. Uansett; gammel eller ung, rik eller fattig, missfornøyd eller tilfreds – ved å foreta et valg og benytte din stemmerett er du med på å sette retning på ekstremt viktige samfunnsmessige prioriteringer — i Holmestrand – i ditt eget nærmiljø… Nå…

Neste mulighet er om fire år.

I så måte, ha et godt og velfundert kommunevalg.

For Holmestrand Venstre

Per Håkon Stenhaug