Video: Kulturpolitikk i sentrum

Kulturpolitikk var et naturlig tema da Venstres nestleder Trine Skei Grande og Rogaland Venstres toppkandidat Jarle Braut besøkte Karmøy. De to profilerte kulturpolitikerne fikk omvisning på Nordvegen Historiesenter og Visnes Gruvemuseum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

På Nordvegen Historiesenter ble det omvisning og orientering. Manglende pedagogisk personale ved senteret er en medvirkende årsak til at senteret ikke er en del av “Den kulturelle skolesekken”. Dette ble gjenstand for drøftinger mellom Trine Skei Grande, Jarle Braut og Marit Synnøve Vea fra Historiesenteret.

Jarle Braut

Foto: Frode Kleppe

Jarle Braut gav uttrykk for at når Historiesenteret nå får bevilgninger fra fylkeskommunen fra 2008 av, burde det være håp om at senteret kunne få pedagogisk personale og bli en viktig del av den kulturelle skolesekken.

Etter en omvisning i Olavskirka på Avaldsnes bar det videre til Visnes Gruvemuseum. Også her ble økonomi et sentralt tema. Stiftelsen som driver museet har behov for bedre økonomi, og Jarle Braut fant det naturlig at fylkeskommunen vurderte en støtte til dette viktige industrimuseet.

Se video fra besøket her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**