Styrk spesialundervisningen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Harald Hove 1

Foto: Kari Østervold Toft

Venstres 1. kandidat til fylkestinget, Harald Hove, understreket i forbindelse med møte i går arrangert av Norsk Forbund for Utviklingshemmede, at det er viktig å satse på godt tilrettelagt spesialundervisning for de som har bruk ford dette i videregående opplæring.
Han ga klart uttrykk for at Venstre ikke hadde stemt for den innfallsvinkel som flertallet i fylkestinget hadde hatt til å gjøre 4. og 5. skoleår til en del av Prosjekt Økonomisk Handlefrihet. Venstre har derimot gått inn for større bevilgninger til særskilte opplæringstiltak.
– Samtidig er det viktig å understreke at 4. og 5. skoleår må ha en god kvalitet, og det må vurderes om den enkelte må få sine behov dekket gjennom andre ordninger, uttaler Harald Hove.

Disse spørsmålene ble stilt på forhånd (og på møtet) og her er Harald Hove sine svar:

1. Ønsker partiet å fjerne adgangen til et 4. og 5. skoleår for ungdom med utviklingshemming?
Svar: Nei. Ikke alene fordi det lovbestemt, men også fordi opplæring er viktig for de som har rett til 4. og 5. skoleår. Samtidig må opplæring være målrettet og gi et utbytte, noe som krever kvalitet både med hensyn til opplegg og gjennomføring. Det må bevilges tilstrekkelig med midler for å kunne oppfylle målsettingen. Venstre har gått inn for større bevilgninger til særskilte opplæringstiltak.

2. Hva vil partiet gjøre for å øke søkertallene for 4. og 5. skoleår?
Svar: Bedre utredning av behov. Nødvendige midler til å oppfylle behovene. Bedre informasjon til foreldre og pårørende om ordningen.

3. Hva vil partiet gjøre for å sikre at Fylkeskommunen ikke bryter opplæringsloven slik et nylig statlig tilsyn har vist?
Svar: Sørge for at det blir foretatt endringer som er nødvendig for å følge loven. Venstre vil kreve å få en politisk behandling av rapporten med de tiltak som skal til for å få systemet i samsvar med loven.
Viser forøvrig til svar på spørsmål 1.

4. Vil partiet støtte at ledsagerbevis også blir gyldig på bussene?
Svar: Det virker rmelig at ledsager reiser gratis. Ønsker å få dette vurdert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**