Syv spørsmål – og svar – om kultur i Larvik

Østlands-Posten har spurt Venstre om hva vi mener om kulturlivet i Larvik. Her har du svarene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

1. Hva legger dere i begrepet «kultur»?

Kultur handler om kommunikasjon, om menneskelig utfoldelse og selvfølgelig tradisjonelle kulturaktiviteter som musikk, dans, billedkunst, teater osv, i tillegg til kystkultur og fortidsminner – det som preger vår kommune og skal bringes videre til kommende slekter..
Kultur handler om at mennesker får ta i bruk sine egne skaperevner, enten som utøver eller som publikum. Med andre ord: kultur skaper tilhørighet og trivsel.

Tone Anderssen

2 . Mange vil gjøre Larvik til en attraktiv kommune ved å satse på kultur, hva konkret mener ditt parti man må satse på i så henseende?

Venstre vil ikke styre kulturlivet, men tilrettelegge for de uttrykk og det engasjement som måtte dukke opp rundt om i hele kommunen. For Larviks vedkommende, med satsning på kulturhus og kulturskole i sentrum, er det viktig at hele storkommunen dras med og føler tilhørighet til disse byggene som skal tilhøre fellesskapet. Så må vi tilføre midler og organisere driften av byggene slik at kulturlivet og ildsjeler får gode vilkår. Kultur og næring er populære begreper i våre dager, og Venstre vil tilrettelegge for at mennesker som ønsker å etablere kulturbasert næring får gode vekstmuligheter, f eks i form av rimelige lokaler og etableringsmidler, og ikke minst i form av støtte og veiledning fra det offentlige. Venstre er også opptatt av lokale kunstnere og vil etablere atelier- og stipendordninger for å sikre en levedyktig kunstprofesjon.

Hallstein Bast i Stavern

3 . Hvordan vil ditt parti støtte det frivillige kulturlivet i kommunen?

Venstre har programfestet at vi skal støtte det frivillige kulturlivet. Som nevnt med økte økonomiske tilskudd til lag, foreninger og arrangementer, og ved å sikre gode bruks- og leievilkår i det nye kulturhuset, i Sliperiet og i andre kommunale kulturbygg. Vi vil også at kommunen i større grad skal bli bruker av kultur eksempelvis gjennom innkjøp.

4 . Hvis «Bølgen»-budsjettet sprekker med 50 millioner kroner, vil dere fremdeles gå inn for å bygge kulturhuset?

Ja, naturligvis. Kulturlivet i Larvik har ventet på et kulturhus i 30 år, og nå skal det bygges!

Tone - langt bilde

5 . Bør Larvik kommune støtte Stavernfestivalen?

Venstre ønsker å støtte opp om alle aktiviteter som kan profilere Larvik på en positiv måte og skape positive opplevelser for innbyggere og tilreisende. Kommunen kan absolutt tilrettelegge bedre for Stavernfestivalen og stille ressurser til rådighet for at arrangementet skal gjennomføres best mulig, men Venstre setter pris på private initiativ og ser ikke nødvendigvis behovet for å blande kommunen inn i driften. Valget mellom prioritering eller nedprioritere kan alltid gi en styring av kulturen som ikke er ønskelig.

6. Vil ditt parti jobbe for å flytte biblioteket ned i Hammerdalen?

Biblioteket er en av kommunens kulturelle bærebjelker og må styrkes. Venstre har ikke programfestet dette men ser absolutt det positive i samlokalisering av høyskole, kulturhus og bibliotek. Dette er nok noe den kommende arkitektkonkurransen vil kunne gi svar på. Hammerdalen er ikke det eneste alternativet for plassering av et evt nytt bibliotek. Indre havn er et meget stort område som skal fylles med sentrale, publikumsvennlige funksjoner.

Sidsel Lombardo

7. Har dere noen forslag til hva man kan bruke Bøkeskogen kultursenter, Festiviteten og Munken til?

Disse byggene skal ikke nødvendigvis drives/eies av det offentlige. Vi må være åpne for hva private initiativ kan komme med av gode ideer. Munken og Festiviteten mener vi bør brukes til kulturelle formål, evt i kombinasjon med kontorlokaler for relevante institusjoner/næringer (f eks Heyerdahl Instituttet). Bøkeskogen kultursenter er en av Larviks flotteste bygninger og skal bevares, ikke nødvendigvis i kommunalt eie.

Venstre holder fast på sin visjon om en kulturell strandpromenade langs sjøsiden, med Hammerdalen, Kulturhuset, Festiviteten, Munken og Tollerodden som sentrale kulturarenaer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**