Nyskaping

Framtidas velferdssamfunn avhenger av et nyskapende næringsliv. Framtidas arbeidsplasser er enda ikke skapt, og Venstre vil ha en politikk som støtter nyskapere og gründere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Næringspolitikk
– nyskaping eller nedleggelse?

Plakat forside Sør-Trøndelag

Foto: NN

Samfunnet må gi rom for menneskets skapende evner i skoleverk, forskning, kultur og næringsliv. Vi må slippe fram de som tør å satse, og som tør å tro på en idé. Det meste av næringslivet klarer seg uten støtte og hjelp fra fylkeskommunen, men der det trengs, må vi bruke de virkemidlene vi har tilgjengelig.

Stimulere nyetableringer
Som regional utviklingsaktør vil fylkeskommunen, sammen med kommunene, kunne bidra med penger og kompetanse slik at næringslivet kan skape gode arbeidsplasser i Sør-Trøndelag. Venstre vil prioritere småbedrifter og kunnskapsbasert nyskaping, ha mer såkorn- og risikokapital for å kommersialisere forskningsresultater og skape kultur for entreprenørskap. Alle elever bør få erfaring med å drive egen bedrift i løpet av ungdoms- og videregående skole. Høyere utdanningsinstitusjoner bør tilby kurs og veiledning i bedriftsetablering.

Næringsvennlig saksbehandling

Som regional utviklingsaktør vil fylkeskommunen, sammen med kommunene, kunne bidra med penger og kompetanse slik at næringslivet kan skape gode arbeidsplasser i Sør-Trøndelag. Det meste av næringslivet klarer seg uten støtte og hjelp fra fylkeskommunen. Det er bra! Grundere og småbedrifter vil imidlertid ofte ha behov for "fødselshjelp" i form av startkapital med stor risiko. Interkommunale utviklingsplaner og konsulenttjenester er noe fylkeskommunen kan bidra med. Venstre ønsker å bedre veiledningen og informasjonen til næringsdrivende og nyetablerere, og redusere saksbehandlingstid på relevante områder.

Havbruk som satsingsområde

Venstre tror at havbruk vil ha et stort vekstpotensiale i Sør-Trøndelag. Da må vi legge forholdene til rette. En friere arbeidsinnvandring er det viktigste tiltaket. Venstre vil gjøre havbruksnæringen til en bærebjelke i nasjonal verdiskaping i årene framover, bl.a. gjennom kraftig opptrapping av forskningsinnsatsen i marine næringer, mer risikokapital og økt satsing på eksport. Sør-Trøndelag egner seg veldig godt for en slik satsning, med sin lange kyststripe og nærheten til NTNU.

Vi må ha en konsekvent bruk av miljøvennlig teknologi og driftsformer i havbruket og forby oppdrett i Trondheimsfjorden. Villaksen er av meget stor betydning for våre lakseelver; Orkla, Gaula og Nidelva, og regionene rundt disse elvene.

Industrien er viktig — også i framtida

Industrien gir mange arbeidsplasser i Sør-Trøndelag, og det er viktig at denne sikres gode rammevilkår. Samtidig må ikke en satsing på industri gå på bekostning av miljøet, og bedriftene har et stort ansvar for å utvikle stadig bedre teknologi for rensing av utslipp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**