Kvalitetsskole

For Venstre er det en viktig demokratisk oppgave å sikre alle den samme adgangen til utdannelse og kunnskap uansett sosial og kulturell bakgrunn. Dannelse — her forstått som kunnskap i aller videste betydning — er en nødvendig del av grunnlaget for frihet, demokrati og et godt liv. Dette har vært utgangspunktet for Venstres skolepolitikk helt siden partiet i 1889 innførte folkeskolen – der demokratiet og nasjonen skulle bygges, og allmenndannelsen skulle sikres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hvis kunnskap er viktigst
– en skole for kunnskap og like muligheter

Skolebarn

Foto: NN

Venstre vil styrke den offentlige skolen som en grunnleggende samfunnsinstitusjon, særlig gjennom å gjenreise respekten for læreren og fagkunnskapen. Alle skal ha mulighet til å utnytte sine evner og sin skaperkraft. Venstre vil styrke læreren og gi mer ansvar til den enkelte skole. Norge skal være en førsteklasses kunnskapsnasjon.

Et engasjert nærmiljø er nødvendig for å skape gode og selvstendige skoler. Beslutningene må i størst mulig grad tas av de som har tilknytning til den enkelte skole. Venstre ønsker at selvstyrte skoler skal være normen for skolestyring, og vil ha stor frihet for den enkelte skole. Vi ønsker et system der elever, lærere og foreldre har reell innflytelse på skolehverdagen innenfor rammer trukket opp av de folkevalgte. Skolens legitimitet og kvalitet hviler på — og skapes av — relasjonene mellom lærere, foreldre og elever. Det er en del av det politiske ansvaret for skolen å legge til rette for at slike relasjoner kan få god grobunn.

Skolen skal gi alle et godt faglig grunnlag. Vi må kunne forvente at skolen skal gi alle grunnleggende ferdigheter innenfor lesing, skriving, engelsk, matematikk og bruk av digitale verktøy. I tillegg er det viktig å gi elevene en solid ballast i form av realfagskunnskaper og kjennskap til eget og andres språk, historie og kulturer. Slik møter vi best framtidens utfordringer.
Kunnskap, forståelse og mestring må alltid være hovedfokuset i forbindelse med opplæringen, en opplæring som skal være allmenndannende i ordets rette forstand. Alle elever har rett til å lykkes og å oppleve mestring. Skolen har som mål å utdanne hele mennesket. Det betyr å utvikle både de teoretiske, praktiske, fysiske og estetiske sidene hos den enkelte elev.

Alle barn i Søgne bør ha tilbud om barnehageplass.

Foto: .

Barnehager er en viktig del av det offentlige tjenestetilbudet. Barnehager fyller både en pedagogisk og en sosial funksjon for våre minste. Dette er særlig viktig i en storby som Trondheim, og Venstre er fornøyd med at byen nå har tilnærmet full barnehagedekning. Venstres utgangspunkt er at barnehagen er til for barna. Det er derfor viktig å sikre at kommunen har et variert barnehagetilbud med god kvalitet som tar hensyn til barns ulike behov.

Venstre vil:
Skolens innhold
øke timetallet i basisfagene
sikre rekruttering av gode lærere, særlig med realfag, språkfag og digital kompetanse
innføre et obligatorisk fremmedspråk ved siden av engelsk i skolen fra 7. trinn
gjenreise respekten for lærerrollen gjennom gode lærere som er faglig trygge, profesjonelle og tydelige voksne
innføre kompetanseår for lærere, for å legge til rette for etter- og videreutdanning
se positivt på etablering av ikke-kommersielle friskoler som et supplement til den offentlige skolen
styrke morsmålsopplæringen til minoritetsspråklige
fastholde nasjonale rammer for skolens innhold, men ha langt mindre detaljstyring innenfor disse rammene slik at skolen settes fri og kan vokse nedenfra med god elev- og foreldremedvirkning

Skolen i nærmiljøet

opprettholde hovedtrekkene i skolestrukturen