250 nye politifolk til Rogaland

Jarle Braut og May Britt Vihovde er krystallklare. – Det er helt avgjørende for folks trygghet at det finnes tilstrekkelige politiressurser, slik at politiet er til stede i folks hverdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jarle Braut

Foto: Frode Kleppe

Braut er dypt skuffet over den sittende regjeringens manglende satsing lokalt tilgjenglig politi.

— Vi trenger lensmannskontor i hver kommune, dette er avgjørende for folks trygghet. Braut som er Venstres toppkandidat til fylkestinget er godt fornøyd med at Venstre har lagt fram en plan for å øke antallet politifolk med 3000 over en tiårs periode. Ut fra folketall vil dette gi Rogaland rundt 250 nye stillinger i politi- og lensmannsetaten.

May-Britt Vihovde

Foto: Audun Halaas

Vihovde som er Venstre toppkandidat i Haugesund konstaterer at dette vil kunne gi Haugaland og Sunnhordland politidistrikt den nødvendige økning av politistyrken.

– Haugesund har en kriminalitetsutfordring. Vi trenger mer personell for at folk skal oppleve politiet som tilstedeværende og i stand til å løse akutte utfordringer. En slik styrking av politiet vil kunne gi oss omlag 70 nye stillinger over en tiårs periode. Det er høyst nødvendig.

Odd Einar Dørum

Foto: Rune Kongsro

Det er tidligere Justisminster Odd Einar Dørum som har lagt fram planen for Venstre.

– For å ha trygghet må du ha et aktivt og tilgjengelig politi. Det er så enkelt at da må du ha nok politi, og da trenger vi folk, sier Dørum. Planen er en videreføring av det engasjementet Venstre hadde i regjering.

Venstre viser til at politiet har en rekke kjerneoppgaver knyttet til trygghetsskapende arbeid, opprettholdelse av ro og orden og kriminalitetsbekjempelse. Men politiet har også en rekke andre oppgaver, og sammenlignet med Sverige og Danmark har norsk politi flere roller utover kjerneoppgavene. Politiet i Norge har for eksempel oppgaver innen sivil rettspleie, utlendingsforvaltning samt redningstjeneste og annen krisehåndtering. Slike oppgaver gir politiet en lokal forankring og innebærer at norsk politi er tilgjengelig.

Les leder i haugesunds Avis her >>

Les også om vårt arbeid for nytt fengsel i regionen her >

Se video om arbeidet for nytt fengsel her >

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**