Oppløftende klimadebatt på Promenaden

Sandefjord Venstres debattmøte om lokal klima- og miljøpolitikk bekreftet at det er bred enighet om behovet for å redusere klimautslippene, men fortsatt store forskjeller i partienes vilje til å gjennomføre konkrete tiltak som koster noe for den enkelte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Sandefjord Venstre arrangerte onsdag 22.8 et godt besøkt debattmøte om lokal klima- og miljøpolitikk på Promenaden. Sandefjords blad gav klimaproblematikken en fyldig omtale dagen etter, men avisens referat fra debatten var svært knapt. Vi gjengir derfor noen hovedpunkter fra møtet.

Venstres Gunnar Kvassheim
– som er leder i Stortingets energi – og miljøkomite – innledet med utgangspunkt i nasjonale og internasjonale utfordringer som må løses med sikte på å redusere utslippene og redusere framtidige skadevirkninger av klimaendringene vi nå ser.

Kvassheim pekte på behovet for at Kyoto-avtalen må avløses av en ny avtale som dekker bredere;
* Alle land må med, særlig er det viktig å få med store utslippsnasjoner som USA og Kina
* Internasjonal transport må inkluderes i avtalen

Kvassheim på Promenaden

Norges rikdom er i stor grad basert på salg av energi – og dermed CO2-utslipp. Vi har derfor et stort ansvar for å bidra til å redusere utslippene, både i Norge og i andre land. I Norge nevnte Kvassheim vindmøller til havs til erstatning for gassturbiner på oljeplattformene som et konkret eksempel på hvor det gjennom utvikling av ny teknologi vil være mulig å redusere utslippene våre.

Kommunene har også et stort ansvar, både gjennom å redusere egne utslipp og stimulere og legge til rette for utslippsreduksjoner i bedrifter og husholdninger.

Etter Kvassheims innledning var der paneldebatt hvor Frode Anmarkrud (SV), Anne Marie Gustavsen (Ap), Dag Bjørvik (Venstre), Anne Gro Olafsen (H) og Vidar Andersen (Frp) innledet om og debatterte lokal klima- og miljøpolitikk under ledelse av Elin Syrdahl.

Innledningen og debatten etterpå viste at det har skjedd en stor og gledelig endring i holdningene til klima- og miljøspørsmål. Politikere fra samtlige partier var enige om at vi må ta klimautfordringene på alvor, at det er nødvendig med en gjennomgang av kommunens eget energiforbruk med sikte på å redusere CO2-utslippene og enkeltpersoner og bedrifter bør oppmuntres til en mer CO2-vennlig livsstil.

Debatten viste at det likevel fortsatt er store forskjeller mellom partiene når det gjelder konkrete tiltak med sikte på å redusere utslipp av CO2. Mens Fremskrittspartiets Vidar Andersen ikke ville akseptere noen tiltak som medfører kostnader for personer eller bedrifter, var de andre partiene også villige til å akseptere dette.

Debattleder Elin Syrdahl stilte flere konkrete spørsmål til debattantene, for å få en konkretisering av standpunkter til aktuelle miljøspørsmål. Dette gav flere interessante og viktige svar:
* Alle partiene (inkludert et noe nølende Høyre) sier NEI til utvidet åpningstid ved Torp – selv om det skulle føre til at Ryanair ikke etablerer base (med tilhørende arbeidsplasser) ved lufthavnen.
* De fleste slutter seg til Venstres forslag om å redusere kravene til parkeringsdekning ved utbygging av sentrumseiendommer til næringsvirksomhet. Hensikten er å bidra til økt aktivitet i sentrum, kortere arbeidsreiser og dermed mer miljøvennlig transport.
* SV og Venstre betonte sterkt behovet for å prioritere gang/sykkel- og kollektivtransport. Høyre mener fortsatt at ny vei fra Heimdal til Tassebekk er det viktigste samferdselsprosjektet i Sandefjord – og at dette ikke skal settes opp mot en satsing på gang- og sykkeltransport.

Ordførerkandidatene Dag Bjørvik (V), Frode Anmarkrud (SV), Anne Marie Gustavsen (Ap), Vidar Andersen (Frp) og Anne Gro Olafsen (H)

Venstre er miljøpartiet. Vi er garantisten for en offensiv miljøpolitikk – og har vært pådrivere for at det nå skal utarbeides en egen klimaplan for Sandefjord. Oppgaven nå er å sørge for at planen blir handlingsrettet – slik at kommunen reduserer egne utslipp og legger til rette for at byens innbyggere og bedrifter kan redusere sine klimautslipp. Nedenfor kan du lese mer om hva vi har gjort – og hva vi vil gjøre:

9. mars: Venstre lanserer forslag om klimaplan for Sandefjord

23. mars:
Høyre og Fremskrittspartiet sier nei til klimaplan for Sandefjord

26. mars:: Sandefjord må bidra (innspill i Sandefjords blad, Anne Grethe Tungesvik)

10. april:
Handlingsrettet klimaplan for Sandefjord (innspill i Sandefjords blad, Nic Heldal og Tor Homleid)

15. mai:
Høyre og enkelte av Fremskrittspartiets representanter har endret oppfatning. Formannskapet vedtar at det skal utarbeides en egen klimplan for Sandefjord 🙂

4. juli:
Sandefjord Venstres Nic Heldal kommenterer klimameldingen i leserinnlegg i Sandefjords Blad