Odda og norsk industri kan løse klimakrisen !

Lars Sponheim, Inge Børslien og Harald Hove besøker Tinfos Titan & Iron KS i Tyssedal på tirsdag. Venstre vil lære om de spennende nyvinningene bedriften har gjennomført og planlegger. Nyvinninger som kan gi viktige bidrag til løsningene av verdens klimaproblemer. Vi vil drøfte med bedriften hvordan industrien og samfunnet sammen kan finne og gjennomføre løsningene av klimakrisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Boliden og TTI er sammen med andre bedrifter i Norge blant den reineste industrien i sitt slag i verden. Gjennom 100 år har det vært skapt viktige teknologiske gjennombrudd i Odda. Odda har industrien og fagmiljøene som gjør at enda bedre klima og miljøløsninger også kan utvikles nettopp her. Dette er argument som i alt for liten grad kommer fram i debatten om forutsigbare kraftpriser til industrien.

Dersom Boliden og TTI blir tvunget til flytte ut fra Norge, eksporterer vi bare våre klimautslipp. Satt opp mot målene for reduksjon av klimautslippene som Norge har satt seg, og som det nå er tverrpolitisk enighet om, vil dette skape en svært pinlig politisk situasjon for Norge.

I stedet for å sende industrien vår utenlands skal vi redusere utslippene gjennom effektivisering av energibruken, deponering av CO2 og utvikling av fornybar energi. På tirsdag vil Venstre blant annet lære om hvordan TTI, sammen med andre bedrifter i regionen, vil bygge verdens første kullkraftverk med null utslipp – i full skala. Om dette lykkes er det lett å forstå hvilket perspektiv dette har når vi vet at 40% av energibehovet i verden dekkes av kullkraft i dag, og vil gjøre det i lang tid framover. I Kina åpnes det et nytt kullkraftverk helt uten rensing hver eneste dag. Vi venter fortsatt på det industrikraftregimet som den rødgrønne regjeringen gikk til valg på å få til for 2 år siden.

Klimaendringene er vårt århundres største utfordring. Vi har bare så vidt begynt å se følgene. Hver og en av oss må bidra til å redusere våre klimautslipp. Odda Venstre har sørget for at vi nå får vår egen klimaplan i Odda, som viser hvordan vi alle kan bidra.

Men Odda kan i tillegg utvikle løsninger som virkelig monner i verdenssammenheng. Løsningene må oppstå der produksjonen er, og vi har miljøene, historien og menneskene som gjør dette mulig. – Om vi får lov. Det vil Venstre bidra til.

Framtiden kan bli en ren fornøyelse, om vi handler nå sier Venstres ordførerkandidat i Odda, Inge Børslien.

Inge Børslien

Foto: Signe Kråkevik