Integrering – av hvem til hva?

Hovedproblemet med integrering er ikke at mennesker med innvandrerbakgrunn må integreres bedre i det norske samfunn. Hovedproblemet er at vi alle må integreres bedre til en framtid som er svært forskjellig fra den verden vi i dag lever i, skriver Leif-Runar Forsth, leder i Grorud Venstre i en artikkel i Akers Avis Groruddalen 24. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Leif-Runar Forsth

Det norske samfunn vil gå gjennom store endringer i tiårene framover. Det norske samfunn er i dag noe helt annet enn det våre besteforeldre vokste opp i. Mange av oss innbyggere i Groruddalen er innvandrere fra andre deler av Norge. Vi som kommer fra norske bygder og småbyer, lever i dag i et samfunn som er meget forskjellig fra det vi selv vokste opp i.

Det meste av denne endringen skyldes flerkulturelle påvirkninger. Disse kommer fra andre enn de som har vandret inn i Norge. Endringene kommer av at verden er blitt mer og mer internasjonalisert. Verdensøkonomien og verdenskulturen endres. I dag kan vi kjøpe tradisjonelle norske håndverksprodukter som er framstilt i Kina. Mange norske arbeidsplasser er i virkeligheten eid av utenlandske kapitaleiere. De fleste produkter vi kjøper i norske butikker, er produsert i utlandet. De fleste filmer vi ser og det meste av musikken vi hører, er også utenlandsk. De fleste medisiner vi tar og medisinske behandlinger vi mottar, er også utviklet utenfor Norge. Og stadig flere tilbringer mer og mer tid i andre, og stadig fjernere land. Denne internasjonaliseringen er fremdeles sterkt økende.

Vi er på vei inn i det som ofte kalles “endringssamfunnet”. Endringene kommer bare til å gå fortere og fortere. Og de kommer til å bli langt større. Teknologiens utvikling er i seg selv i ferd med å endre mange sider ved virkeligheten.

Mennesker

Foto: Microsoft

Vi trenger derfor alle å bli integrert til det framtidssamfunnet som vil utvikle seg i løpet av de kommende tiårene. Denne integreringen vil ikke gå uten problemer.
Men det er lettere å være med på utviklingen når vi allerede er åpne for endring og for internasjonale påvirkninger, enn hvis vi alle fremdeles levde i det gamle norske bygde- eller bysamfunn. I denne utviklingen kan vårt kulturelle mangfold i Groruddalen være til stor hjelp. Innbyggerne her med innvandrerbakgrunn er derfor en stor ressurs i den utvikling vi går i møte, inkludert integrering til en felles framtid.

Vi vet ikke hva framtida vil bringe. Men vi vet at gode verdier er av avgjørende betydning for en god utvikling. De fleste av de tradisjonelle norske verdier er et godt grunnlag også for en god framtid. De tradisjonelle “norske” verdier er de samme verdiene som ligger til grunn i de fleste andre samfunn. Faktisk er en del av de tradisjonelle “norske” verdiene i dag bedre ivaretatt i en del innvandrermiljøer enn i det øvrige norske samfunn. Vår mangfoldige kulturelle bakgrunn er derfor også en viktig ressurs for å styrke de verdier som må ligge til grunn for et godt, moderne samfunn.

Groruddalen har på mange måter muligheten til å bli et moderne foregangssamfunn. Da må Groruddalsatsningen bli en virkelig satsning på dalen, slik at vi i det minste får de muligheter og tilbud som de fleste andre innbyggere i Norge i dag har. Blant annet å bedre de kulturelle tilbud. La oss gjøre Groruddalen til et internasjonalt kultursentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**