Ser fremover

AP må ta skylden for at fylkesutvalget i dag sa nei til en effektiv utvikling av Smelteverksområdet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Fylkesutvalget fulgte i dag ikke fylkesrådmannens innstilling, som i realiteten var en invitasjon til dialog med kommunen, for å få en rask avklaring. I stedet utsatte flertallet saken til Oddingene har avholdt folkeavstemming om UNESCO. Dette gjør at reguleringsplanarbeidet nå "står i stampe."

Inge Børslien

Foto: MK

Folkeavstemmingen om UNESCO forandrer ikke det faktum at reguleringsplanen er i strid med nasjonale kulturminneverdier, verdier som vil være der uavhengig av om Oddingene sier ja eller nei til UNESCO, uttaler Venstres ordførerkandidat og 3.kandidat til fylkestinget Inge Børslien fra Odda.
Riksantikvaren har slått fast at forslagene til reguleringsplan for Smelteverksområdet i Odda er i strid med nasjonale kulturminneverdier. Dette har fylkesrådmannen fulgt opp, og har rådd til motsegn mot planen. Motsegnet gjelder først og fremst veiløsninger, der Odda kommune har lagt opp til en ny midlertidig riksveitrase tvers over området.

Harald Hove 1

Foto: Kari Østervold Toft

Arbeiderpartiet i fylkesutvalget må ta ansvaret fordi de snudde i saken. Vedtaket i dag er lite heldig for framdriften i prosessen mot ny utvikling av smelteverksområdet. UNESCO og kulturminneverdiene på Odda Smelteverket gjelder ikke bare Odda, dette er i høyeste grad en regional og nasjonal sak, sier Venstres representant i fylkesutvalget Harald Hove.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**