Leserbrev ang. alkoholpolitikken

Dette leserbrevet stod på trykk i Agder, som et svar på innlegget “Utfordring til besvær”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Svar på “utfordring til besvær”
I mandagens utgave av Agder etterlyser flere avholdsorganisasjoner hvilken alkoholpolitikk de respektive partiene i Flekkefjord vil føre i neste periode. Det pekes her på et veldig viktig område, alkoholforbruket øker og debutalderen synker. Hovedmålene i kommunens rusplan er “å begrense de samla sosiale og helsemessige skadevirkningene ved å redusere forbruket av alkohol, vanedannende medikamenter og andre rusmidler. I dette arbeidet vil det være viktig å rette fokus og innsats mot forbruket og ikke ensidig mot misbruk. Arbeidet skal spesielt rettes inn mot barn og unge under 18 år ved å rette innsatsen mot å begrense bruken av rusmidler og utsette debutalderen for alkohol lengst mulig.”

Her har vi som politikere en stor utfordring. Bekymringsfullt er økningen blant de unge der 15-16 åringer i landet drikke dobbelt så mye som for ti år siden og debutalderen blir lavere. Det viser seg også at en del av foreldrene som ikke bryr seg om barna bruker alkohol bare de holder seg unna narkotika. Vi voksne har også en oppgave i forhold til vår omgang med alkoholen. Jeg har selv hørt ungdom som har uttalt at de ikke orker å gå på enkelte arrangementer pga “disse halvfulle 40-50 åringene.”

Kommunen har satt i gang et prosjekt i samarbeid med skole, politi og foreldre som vi håper på vil gi resultat.

Det er viktig med rusfrie soner, idrett og friluftsliv er i rusplanen satt av som et område. Venstre har vært og er i mot at bevilgninger gis i slike sammenhenger, men har dessverre ikke nådd fram. Venstre gikk også imot utvidelse av skjenketiden fra kl.01.00 til kl.02.00, mens flertallet ville noe annet.

Å finne løsning på problemene er vanskelig, alkohol er en lovlig salgsvare som vi politikere kan legge begrensninger på ved bevilgning som for eks. å begrense salgs- og skjenketidene. Spørsmålet er om det er flertall og vilje til å gjøre endringer. Hva med å samarbeide med nabokommunene om felles skjenke- og salgstider?

Ingeborg Haughom
2.kandidat Flekkefjord Venstre