All ære til Verneforeningen for arbeidet med å ta vare på kvalitetene i Drøbak sentrum, men forslaget om å døpe det om til «Gamle Drøbak» er ikke godt. Steder som Gamlebyen i Fredrikstad er vakre og sjarmerende, men når turistene har dratt blir de uhyggelig stille. Skal Drøbak fortsatt være et levende sted må vi klare å kombinere stedets flotte arkitektoniske kvaliteter med liv og røre. Da må det finnes butikker, kultur og opplevelse som både tilreisende og folk i kommunen finner det interessant å bruke. Nedleggelsen av Jernia Askautrud og Sjøhesten minner oss om at det ikke er noen selvfølge.
Alle som bor i Frogn har et ansvar i forhold til dette – fordi det handler jo i bunn og grunn om at noen bruker tilbudet. Huseiere og næringsdrivende har også et ansvar. Huseiere for å sørge for å finne leietakere til lokalene som trekker folk til byen – her er det mye å lære av kjøpesentrenes tanker om butikkmiks. De næringsdrivende bør også tenke over hva de kan gjøre. Kjøpesentrene setter nok standarden når det gjelder åpningstider. Som pendler fra Drøbak skulle jeg gjerne handlet mer i sentrum, men det hjelper ikke når butikkene stenger mens jeg spiser middag.
For oss som politikere handler mye om rammebetingelsene for å få det til i sentrum. Vi vet at mange fristes av høye boligpriser, og at dette driver også prisene på næringsarealer opp. Som politikere må vi derfor være beinharde når det gjelder å holde på næringsarealer. Vi i Venstre mener at det skal være en høy terskel for å gjøre om næringsareal til bolig, og at nye utviklingsprosjekter i Drøbak sentrum som et minimum må ha næring på bakkeplan. Det er flott når eierne av Handelshuset/Askautrud-gården tenker næring på hele arealet.
Det gjelder også å beholde motorer som Vinmonopolet, og det er gledelig at lokalet der nå er godt og tidsmessig. Det gjelder også adkomst. Parkering er en utfordring, og kombinasjonen noe gratis – noe betalt har vist seg god. Kanskje en noe lengre gratisperiode kunne lokket folk til å bruke mer tid i sentrum – samtidig som en høyere takst senere hindret langtidsparkering? Venstre mener også kollektivtransport kan ha en viktig rolle, og da gjennom hele sentrum.
Venstre vil stå på for Drøbak sentrum.