Helsestasjon for eldre

Mange kommuner har allerede innført “Helsestasjon for eldre”. I Venstre mener vi dette kan være en god måte å møte eldrebølgen på og vil arbeide for at et slikt tilbud utredes i Verdal i neste valgperiode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Eldre, gamle

Foto: Microsoft

Kommunene har valgt litt ulike utforming av sitt tilbud. Vi må finne fram til den modellen som passer i vår kommune. I Hamar har de valgt en form hvor alle eldre på 77 år blir invitert til en helsesamtale. Formålet er å gi hjelp til selvhjelp og motivere for egenomsorg. Innholdet i helsesamtalen tar sikte på å kartlegge helsetilstand, bolig, familie, nettverk og lignende. Helsestasjon for eldre hjelper til med å finne fram til rette hjelpeinstans der det er behov for det, og gir informasjon om hvor man skal henvende seg dersom behov for hjelp oppstår i framtida. Enkelte medisinske prøver tilbys ved behov.

I tillegg driver helsestasjonen samtalegrupper og støttegrupper til de som opplever ensomhet og isolasjon. Det gis også tilbud om kurs og fysisk aktivitet og helseopplysning. Det drives også nettverksgrupper og treningsgrupper.

Vi tror et slikt supplement til øvrig helsetjeneste er godt forebyggende arbeid som kan være med å gi eldre bedre livskvalitet og mulighet for å kunne velge å bo hjemme lengre. Det er også viktig å nevne at de oppgavene som utføres av helsestasjonen for eldre ikke skal utføre oppgaver som skal ivaretas av den enkeltes fastlege.

I vårt program er vi også opptatt av hvordan hjemmehjelpsordningen fungerer. Vi mener det er uverdig at hjelpetrengende må finne seg i at det legges opp til turnusordninger som medfører at en må forholde seg til svært mange ulike hjelpere. Vi mener også at når den enkelte hjelpmottaker ønsker det, må kommunen kunne inngå arbeidsavtaler med slekt og naboer som kan utføre hjemmehjelpsoppdraget. Målet må være at det er den enkelte hjelpemottaker som må være i sentrum og at de må kunne velge å forholde seg til færrest mulig personer.

De fleste av oss klarer oss selv det meste av livet, men mange opplever at tilværelsen gir ulike utfordringer som en trenger hjelp til fra andre. Det er derfor viktig for oss å kunne være trygg på at vi får nødvendig hjelp når vi trenger det. En "Helsestasjon for eldre" vil kunne være et godt helsefremmende og forebyggende tiltak hvor eldre kan henvende seg når behov for råd og veiledning oppstår.

La oss finne en god modell for vår kommune — vi har ikke råd til å la være. En slik ordning vil kunne utsette annet hjelpebehov som i sum kan bli mer kostbart.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**