Spørsmål fra Huseiernes landsforbund

Venstre har svart Huseiernes Landsforbund på spørsmål i forbindelse med valget. I tillegg har en TA leser etterlyst standpunkt fra de ulike partier om eiendomsskatt. Svaret fra felleslista er at vi ikke ønsker å innføre eiendomsskatt i neste periode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

1 Vil partiet gå inn for å øke, redusere eller avvikle eiendomsskatten?
I Siljan har vi ikke eiendomskatt for private eiendommer, heldigvis.
Det er kun for verker og bruk, og den vil vi beholde.

2 Vil partiet gå inn for tiltak for å bedre bygningskontrollen av nye boliger som bygges?
Grenlandskommunene har opprettet et felles tilsynskontor for byggesaker. Den nye ordningen går ut på at alle aktører som opererer i markedet skal ha en godkjenning basert på et kvalitetssystem. Ordningen som var før, gikk ut på at alle kommuner hadde plikt til å foreta kontroll av bygg som ble oppført i kommunen er ikke mer.

Kommunens oppgave i en byggesak er nå å kontrollere at virksomheten har en godkjenning og at det er en ansvarlig for de forskjellige ansvarsområdene og at alle skjemaer er fylt ut. Jeg forstår det slik at dette fungerer greit, og har derfor ingen umiddelbare planer om tiltak for å endre dette. Bekymringen er at antall byggeskader ikke går ned.

3 Vil partiet gå inn for at noen områder i kommunen der det fra før er et betydelig antall boliger, får vesentlig endret karakter gjennom nye tiltak?
Venstre synes generelt at fortetting av boligområder er bra. Det gir ofte billigere tomter fordi man kan koble seg opp mot etablert vann/vei/kloakk. Men det er viktig at fortetting glir inn i miljøet som allerede er der. Høyhus i Siljan er ikke aktuelt, men fortetting av boliger spesielt i Opdalen og Austad er aktuelt og lagt til rette for i kommuneplan.

4 Vil partiet gå inn for vesentlige endringer i renovasjonsordningen?

Det vil bli endringer i renovasjonsordningen i Siljan, som er felles med noen av de andre Grenlandskommunene. Det er allerede vedtatt av et enstemmig kommunestyre. Denne endringen vil være overkommelig for forbrukerne å rette seg etter. Forbrukeren må være villige til å gjøre noen endringer for at avfallshåndteringen kan foregå på en mer miljøvennlig måte. I tillegg har vi en frivillig ordning for hjemmekompostering av matavfall, som samtidig gir reduksjon på avgiften. Det er bra.

5 Vil partiet gå inn for tiltak for omlegging av husholdningens energibruk?
Venstre mener at alle bør vurdere hvordan man forbruker energi. Jeg tror det er mulig å komme frem til enøk tiltak og overgang til mer fornybar energi med frivillighet og ikke pålegg, og som til og med kan gi en økonomisk gevinst for forbrukeren. Med tanke på klimaproblemet som nå er på dagsorden, er det viktig at alle forbrukere og det offentlige tenker på energisparing og hvordan man kan gå over til mer miljøvennlig energiforbruk. Nye offentlige bygg bør legges opp med vannbåren varme tilrettelagt for f.eks biobrensel. Siljan Venstre ønsker en helhetlig plan for hvordan kommunen kan bli mer miljøvennlig, og hvor energibruk vil være en viktig del.

6 Vil partiet sørge for en grundig internkontroll av VAR-avgiftene slik at de ikke overstiger selvkost?
Vi har ingen konkrete planer om en grundig gjennomgang av VAR avgiftene, men er bevisst på at det ikke blir lagt inn mer der enn det som er reelt eller at den overstiger selvkost. Dette blir gjennomgått ved hver eneste budsjettbehandling.

Tonje Løwer Gurholt

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**