– Navarsete må innvilge planleggingsmidler til bybanen nå

– Navarsete prøver å tåkelegge realitetene i det hun tidligere har sagt til NRK og Aftenbladet om statlige midler til bybanen. Navarsete prøver å slippe unna på en teknikalitet, sier Helge Solum Larsen. Han er byutviklingspolitiker i Stavanger og fylkesleder i Rogaland Venstre. Med all uenigheten mellom regjeringspartiene er det svært vanskelig å vite hvilken støtte Nord-Jæren faktisk vil få til bybanen. Det sendes søknad om støtte til bybanekontoret nå, samferdselsdepartementet bør snarest innvilge søknaden slik at tvilen ryddes av veien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Jon Arne Silgjerd

– Det er ingen tvil om at det samferdselsministeren sa til Stavanger Aftenblad var at Rogaland må finne midlene til bybanen innenfor de midlene som allerede blir gitt til fylket over statsbudsjettet til vei- og jernbaneformål. I praksis betyr det at vi må nedprioritere veier, trafikksikkerhetstiltak og vedlikehold for å ha råd til å bygge banen. Det er helt uakseptabelt.

– Navarsete påstår i etterkant at hun ble misforstått, og bare mente at pengene rent teknisk må kanaliseres gjennom riksveimidlene. Det er en forklaring det er svært vanskelig å tro på.
I intervjuet får hun ved to forskjellige anledninger direkte spørsmål om Rogaland vil få mer penger over statsbudsjettet for å bygge banen, og Navarsete avviser dette begge ganger.

– Nå krever vi en avklaring. Vil regjeringen satse på et helt nødvendig kollektivløft på Nord-Jæren, eller vil de det ikke? Regionen vår sender nå en søknad til samferdselsdepartementet om å få 12 millioner kroner til å sette opp planleggingskontoret for bybanen. Det eneste som kan skape ro nå er at Navarsete forteller om denne søknaden får positiv behandling, sier Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**