Nye Larvik kommune

Hallstein Bast kommenterer Venstres ønsker om kommunens fremtid og hans egen rolle som ordfører

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

I det nye Larvik skal de folkevalgte selv ta et eget ansvar for å komme med forslag, ta avgjørelser i felleskap og ha evne til å gjennomføre planene.

Nå står Larvik står foran betydelig omveltninger og endringer hvor innbyggerne skal være med på påvirke resultatene. Mye av utbyggingen er allerede startet opp og forlatt planstadiet, mens noe er fortsatt på beddingen og trenger bearbeiding.

Kulturhus

Vi ser at enkelte områder roper på engasjement og handling.

Vi må få en omsorgstjeneste hvor brukerne sikres den beste støtten, uavhengig av hvor de bor i kommunen. De skal møte et system hvor den enkeltes ve og vel er det viktigste. Ønsket om hjemmebaserte tjenester, omsorgsboliger eller pleiehjem vil bli oppfylt ut i fra hva man virkelig trenger. Kommunens monopol skal brytes, for at fleksibilitet og valgfrihet skal kunne prioriteres.

Skolene skal få en reformpause så vi skal kunne konsentrere oss om det viktigste, læring i et godt miljø. Lærerne skal få et overskudd i skolehverdagen som de skal dele med elevene. Skolen i Larvik skal bli best i fylket, og i landet — hvorfor ikke? Vi har elevene, vi har lærerne, mangler midlene og må gjøre noe med byggene. Dette greier vi!

trio - langt bilde

Næringslivet skal jobbe sammen med kommunen om å få drevet frem nye arbeidsplasser gjennom nyskaping og dyrking av ideer. Vi skal vise raushet overfor dem som vil etablere seg og en vilje til tilrettelegging. Det skal bli et enkelt valg for dem som leter etter adresse for en ny virksomheten.

Kulturlivet skal vite at kommunen spiller på lag. Ildsjelene rundt omkring vil merke at kommunen blir en aktiv medspiller som er med på å støtte nye ideer der de dukker opp. Kulturhuset og Sliperiet skal kunne brukes av alle, og idretten skal få fleksible og romslige rammer for å kunne gi barn og unge et skikkelig tilbud i nærmiljøene.

Strandsonen skal sikres for allmennheten og det lokale ansvaret for miljøet og klimaet vil bli så tydelig at vi ikke kan unngå å ta ansvar for fremtiden til barna våre. Kampen om klima skal vi bare vinne. Vi må ikke sitte med armene i fanget og øynene igjen, mens vannet stiger.

Alt dette, og mer til, fordrer oppegående og initiativrike politikere med virketrang og energi. Venstre har disse politikerne!

Nå er det gått nye fire år siden siste valg, og folkevalgte som vil velges igjen er oppe til eksamen. Nå skal vi veies og vurderes om vi har innfridd, og om vi har opparbeidet tillit nok til å få stemmen din. For fire år siden hadde Venstre mål om en mer åpen kommune hvor innbyggerne kunne få innsyn, kontroll og medvirkning. Vi ville frigjøre indre havn ved å flytte fergen, bygge kulturhus, ligge forrest i miljøspørsmål og verne fortidsminner som betydde noe for kommunen. Vi ville drive frem et dynamisk og nyskapende næringsliv ved å satse på småbedrifter og grundere. Skolen skulle hente frem det beste i elevene og gi et trygt læringsmiljø.

Noe har vi fått til, noe har vi fått satt i gang og noe må vi fortsatt jobbe med. Venstre har fått et eventyrlig gjennomslag pr. kommunestyremedlem. Vår enmannsgruppe har hatt flest forslag, innlegg og initiativ i kommunestyret, men det var en utrolig glede da Tone M. Anderssen valgte å gå over til Venstre. Plutselig var antallet doblet og innsatsen steg tilsvarende. Venstre ble svært sentrale i realiseringen av Kulturhuset. Tone har en energi som rekker over mer enn kultur og hun har et liberalt utgangspunkt som treffer rett i Venstres ideologi. Den kjennetegnes ved at den enkeltes frihet bare blir begrenset av andres rett til det samme. Verre er det ikke.

Hallstein og Tone

I programmet for 2007 som vi har lagt ut på internettsidene våre, larvik.www.venstre.no, kan man se at vi er opptatt av byutviklingen, kulturlivet, skolen, miljøet, omsorgstjenestene, næringslivet osv. Vi har både egne løsninger og løsninger vi kan dele med andre partier, men bare Venstre er Venstre. Et parti med engasjerte og ivrige mennesker som ikke tar et nei for et nei uten å vite hvorfor. Vi prøver en balansegang mellom det å være vaktbikkje, å bygge broer, være raus og inkludere. Det er viktig for oss at velgerne oppfatter oss som hel ved og et parti som holder mer enn det lover.

Nå går vi inn i en ny tid for Larvik kommune. Indre havn med Kulturhuset skal utformes, Sentrum skal restaureres og Bøkeskogen skal igjen få kontakt med Farris og skogene rundt. Stavern skal få en ny sjøside på Kronprinstomta og byplanene skal danne ramme for den videre utviklingen. Distriktene rundt de to byene skal få sin del av den nye utviklingen og vi vil gi frihet til å bo på den måten en selv vil.

Venstre skal verne friheten til den enkelte og forsvare mot overgrep fra autoriteter.

En Venstreordfører skal være uavhengig av særinteresser, være uredd, ivrig og arbeide for mest mulig åpenhet, offentlighet og lokaldemokrati. Lojaliteten skal alltid, uten unntak, ligge hos innbyggerne. Velger du en Venstreordfører så kan du ikke regne med å være enig i ett og alt, men du vil få en aktiv og tydelig tillitsmann som kjemper for et levende lokaldemokrati hvor du selv er sjefen og hvor innbyggerne bestemmer.

Hallstein Bast - 2

Jeg vil arbeide for å bli en god Venstreordfører.

Hallstein Bast
Ordførerkandidat for Venstre