30.11.04 arrangerte vi et folkemøte som samlet fulle hus og bidro til at Hønefoss Senteret får en trearkitektur som vil støtte opp om miljøet rundt det gamle Fengselet. Veiene i Hønefoss er ikke lenger sted for å hoppe paradis. Årsdøgntrafikken over Hønefoss bru er større enn over Drammensbrua. Alle som ferdes i Hønefoss opplever køene fra Hønengata til Osloveien. Ikke miljøvennlig med tanke på CO2 , estetisk inntrykk eller trivsel verken for gående eller kjørende. Kollektivtrafikken kommer ikke fram.
Det er risikofylt å bare ha en bruforbindelse mellom nord og sør med tanke på utrykningskjøretøyer.
Ny veiløsning mellom Sandvika – Hønefoss legger press mot byen. Siktenframover er fra vanskelig til verre. Kommuneplanen legger opp til at ca. 80% av utbygging skal skje bynært. Det er med bred politisk støtte satset på store kjøpesentra inne i Hønefoss for å skape en pulserende by å leve, arbeide og bo i. Det er sterkt ønskelig med bedre gang/sykkelveier i sentrum. Prosjekt gang/sykkelvei fra rådhuset til Hov-krysset er startet opp. Jeg har selv vært med og prioritert denne i Trafikkrådet. Det må gjøres mer med framkommeligheten for buss og myke trafikkanter- også på kort sikt. Utviklingen går i retning av hybrid- , H2 -gassdrevne- og el-biler. Det blir kødannelser av disse også ! Modeller og beregninger fra Statens vegvesen viser at en veiløsning Vest er alternativet som vil skape best flyt i trafikken. Det er ønskelig med realisme i forhold til trafikkproblemet Hønefoss: Kom med alternative løsninger som med dokumentert sikkerhet vil virke!
Det er ikke spiselig å rive trehusmiljøet i St. Olavsgate eller stallen ved Grand Hotel. Det må bli et område for bevaring her. Bygningene må settes i stand (se St. Olavsgt 5). Deler av veien må legges i tunnel for å skjerme bomiljøer. Det må sikres en miljøriktig standard i reguleringsplanene. «Veipakke Drammen» har lagt beslag på statlige midler i fylket. Det er viktig å få med «veipakke Hønefoss» i neste revisjon av Nasjonal Transportplan i 2009. Selv om hovedvegsystem Hønefoss kommer inn da, vil det gå mange år før spader stikkes i jorda. Mange diskusjoner, møter og justeringer vil komme. RV 35 er et statlig ansvar. Veien kan miste riksveistaus hvis eksempelvis RV 35 legges via Hensmoen -Eggemoen. Humoristisk sagt om Hønefoss heter det på folkemunne:
«Det er to grunner til å stoppe i Hønefoss, Leiv Vidars pølser og bilkøene.» Det er greit med den første årsaken, men la oss få fram mange andre gode grunner til å stanse i hyggelige Hønefoss.