Den viktigste samferdselsutfordringen framover vil være knyttet til rutetilbud og framkommelighet for bussen. I dag er situasjonen slik at bussene ikke kommer raskere fram enn det de gjorde for flere år siden. Dette må det bli en endring på. – Det er helt nødvendig å skape gode alternativer til det bilbaserte fylket for å nå ambisiøse mål for luftkvalitet og støyreduksjon, sier Atle Holgersen, 1.kandidat for Askøy Venstre.
Bedre og billigere kollektivtransport er avgjørende for at framtidig transportvekst ikke skal skje med bil. Derfor er det frustrerende å se at kollektivtilbudet for reisende fra Nordhordland og Askøy har blitt adskillig forverret etter at Tide overtok driften i mai. Harald Hove, 1. kandidat for Hordaland Venstre ved fylkestingsvalget, peker på at reisetiden ofte har mer å si når man bestemmer seg for kollektivtransport fremfor bil. – Flere ekspressruter på de vanligste pendlerstrekningene er et tiltak for å forhindre at flere tyr til bilen. Det er helt nødvendig å skape gode alternativer til bruk av bil for at fylket skal nå ambisiøse mål for luftkvalitet, reduksjon av klimagasser og støyreduksjon, sier han.
– Det faktum at tilbudet har blitt dårligere, rutene har blitt færre og reisetiden lengre, viser at det ikke satses hardt nok i Bergensområdet. Det til tross for den store andelen reisende som daglig er avhengige av et godt tilbud for å la bilen stå hjemme, sier Hove. Vi trenger en helhetlig plan for kollektivtransporten i Hordaland. Veiutbygging, pris og kollektivtilpassing må samhandles!
Hove lover at Venstre vil gå inn for at når fylkeskommunen etter nyttår overtar hele kollektivtransporten i Hordaland, skal den gode kollektivsatsingen som har begynt i Bergen videreføres utover i fylket.
Men bedret fremkommelighet og kortere reisetid er bare en del av tilbudet som må forbedres. – Venstre ønsker å innføre et "Miljøkort" for kollektivreisende fra Askøy til Bergen, slik at veksten i biltrafikken blir dempet, sier Holgersen. – Samtidig er det Venstres intensjon og målsetning at Bybanen etterhvert skal bli bærebjelken i kollektivsambandet i Bergen, og der må hurtigbåten fra Kleppestø etterhvert inngå. Hurtigbåten må også inngå i enhetstaksten som Bergen nå har fått. Et helhetlig reisetilbud til kollektivbrukere er første steg på veien mot et bedre miljø, flere fornøyde brukere og mindre trafikk på veiene, avslutter Holgersen.