GLØR må sende flere søknader

Venstres 1. kandidat i Oppland Eivind Brenna tar utfordringen fra GLØR-leder Harald Eikerol om å gå fra ord til handling i miljøpolitikken på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Brenna utfordrer GLØR til å sende en søknad også til Oppland fylkeskommune, på linje med den de har sendt til Samferdselsdepartementet, for å be om penger til å bygge en biodieselfabrikk på Roverudmyra i Lillehammer.

– Her må vi trå til i et spleiselag, sier Brenna og er helt enig i at GLØR alene ikke skal ta verken hele risikoen eller hele ansvaret med å løse miljøutfordringene lokalt. Oppland fylkeskommune må nå begynne å plassere noe av avkastningen fra vannkraftinvesteringer i nye fornybare energikilder, sier Brenna og mener vi har et spesielt ansvar for å bidra innen drivstoff.

– I tillegg til å bidra med drivstoff som reduserer klimautslipp, kan et slik pilotanlegg også bli et eksportprodukt, sier Brenna. Han mener Oppland fylkeskommune har stor interesse i å bidra til satsingen også fordi en er ansvarlig for store deler av busstrafikken i Oppland og dermed er en stor forbruker av diesel. Dersom busstrafikken i deler av Oppland kan få tilgang til noe av den miljøvennlige biodieselen, vil dette bety mye for utslippene fra busstrafikken, sier Brenna og viser til at transport er en av de største utslippskildene i Oppland.

Brenna har tidligere oppfordret regjeringen til å gjøre fylkeskommunene til koordinatorer for regionale prosjekter innen biodrivstoff og biovarme. Nå gjentar han denne oppfordringen og ber regjeringen spesielt om å komme opp med mer midler til satsing på biodrivstoff.
– I 2006 var statens satsing på forskning og støtte til biodrivstoff på bare 4,2 millioner kroner. Når vi ser at ett slik småskala anlegg vil koste 15-20 millioner kroner, så er dette lite penger sier Brenna og er glad for at Venstre i sitt alternative forsalg til revidert statsbudsjett for 2007 foreslo 60 millioner kroner til forskning og investering i pilotanlegg for biobasert energi og drivstoff.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**