Lokalt selvstyre — lokale valg

TV og riksmedia har i de siste dager lagt opp til debatter rundt de forskjellige rikspolitikere.
Derfra er det noen som prøver å gjøre lokalvalg til en type folkeavstemning for og mot en regjering. Men hva har disse å gjøre i et lokalvalg?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Valgurne 2

Norge er et geografisk langstrakt land. Vi har forskjellig næring — samferdsel – og kulturelle interesser. Hvert fylke har sine ulikheter og egenart der lokaldemokratiet skal fungere. Det betyr at Stortinget må tåle ulikheter, fordi lokale folkevalgte velger å prioritere ulikt.

Et lokalvalg er faktisk et valg der borgerne i sine samfunn skal velge hvilken vei man skal gå videre, og hvem det er som skal ha den lokale tilliten. For Venstre er det viktig at demokratisk medbestemmelse ikke kun blir for en politisk elite. Vi vil minske avstanden fra folkevalgte til kommunens daglige drift, slik at politikerne får en større og bedre oversikt over hva som faktisk skjer i kommunen. Kommunestyrets representanter skal være innbyggernes tillitsmenn og alt saksgrunnlag skal være like lett tilgjengelig og forståelig for innbyggerne som for folkevalgte.

Erna Ekenes Olsen

Foto: Tone M. A.

Et lokaldemokrati er faktisk noe helt annet en det som blir framført av de sentrale partikontorene. Lokalvalget bør bygge på det enkeltes partis ideologi og kommunens lokale interesser.

Erna Ekenes Olsen
3. kandidat Vestfold Venstres