Strand hotell – en perle i strandsonen

Det er ikke ofte en ser så viktige og konstruktive klager på en byggesak som i merknadene fra Velforeningene på Fevik. Dette er synspunkter som både utbygger og klageinstans bør ta til følge, skriver Venstres Anne Mo Grimdalen i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ofte tilspisser byggesaker seg i slike prosesser, det bør ikke skje i denne saken.
Velforeningene ønsker ikke å motarbeide hotellets utvikling, kan vi lese. Strand hotell er en viktig bedrift i Grimstad. At det nå ser ut til å gå bra, og at de ansvarlige vil videreutvikle hotellet, er i alles interesse.

Fra befolkningens side er det mye engasjement og følelser knytta til hotellet. Det er et ærverdig hotell som har hatt betydning for generasjoner, et hotell i flott funkisstil og med praktfull beliggenhet.

Velforeningene påpeker at "arvesølv er ikke bare vannkraft og elektrisk strøm, det er også naturen vi lever i, spesielt i strandsonen og tilgjengligheten til den". Velforeningen påpeker også at det er viktig å bevare slike fantastiske naturopplevelser slik den åpenbarer seg i Strandsvingen.

Dette støtter jeg, og etter å ha bodd 16 år på Fevik, kan jeg bare understreke betydningen dette stedet har for "fevikfolk". Jeg går utfra at utbygger også ønsker å ta vare på disse kvalitetene, det bør også være viktig å opprettholde et godt forhold til lokalbefolkningen.

Hotelleier Knut Bunde sier at utvidelsen på østsiden er nødvendig for å få en penere fasade mot kjøkkeninngang og varemottak. Det er vanskelig å skjønne at dette må være et svært bygg, to etasjer burde være nok. På den måten kan en bedre ivareta utsikten i Strandsvingen. Hotellets øvrige utbyggingsbehov bør kunne realiseres inn mot heia i vest .

Jeg kan bare håpe på at partene i denne saken er villig til å lytte til hverandre til beste for både næringsliv og for oss som mener Strand hotell og utsikten, berører vår identitet og allmennhetens kvaliteter .

Anne Mo Grimdalen – med kjærlighet til Fevik og 6. plass på Venstres liste

(Innlegget sto på trykk i Grimstad Adressetidende 16. august)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**