Livskraftig næringsutvikling i Lier
Liunger er heldige. Kommunen har flott natur, store friluftsområder per innbygger, et vakkert naturlandskap, oppegående innbyggere og mange og diversifiserte arbeidsplasser. Omtrent som et Norge i miniatyr. I tillegg har vi korte avstander til bysentra. Nærheten til Drammen og Oslo gjør Lier til en såkalt presskommune, med de fordeler det har. Desto viktigere er det å være bevisst hva vi vil med bygda vår.
Mitt og Venstres håp er at bygda vil fortjene betegnelsen Grønne Lier i ennå større grad fremover.
Hvis vi skal skape en bærekraftig fremtid for landbruket i Norge, er vi nødt til å skape produkter med større egenart enn tilfellet er i dag. Å produsere korn, melk, ost og skinke til en langt høyere kostnad enn de fleste land i verden, må i større grad vris mot utvikling og produksjon av produkter hvor vårt klima og vårt jordsmonn har spesielle forutsetninger for å være konkurransedyktig. En ynkelig andel av våre landbruksprodukter er i dag økologiske. Dette til tross for et jordsmonn som i verdensmålestokk er svært lite forurenset. Lier har jord i norgeseliten, og er kjent som et svært fruktbart frukt og bær område. Eplefestivalen, Lierdagene og Liereple som merkevare i natura og på flaske er alle initiativ med bærekraft. I tillegg er jordbær fra Lier et etablert kvalitetstempel. En del bønder i bygda satser økologisk, og det er noe økning i tilbudet av økologiske produkter i matbutikkene lokalt. Men det er helt klart rom for mer. Ingen kan ta fra oss vår lokale egenart. Frankrike og Italia har utallige eksempler på landbruksprodukter i verdensmålestokk, som ikke kan produseres utenfor deres eget område og med en enorm suksess både i eget land og over hele verden. Det er ingen grunn til at ikke vi skal kunne dyrke fram oster, urter, skinker, cidere og en rekke andre produkter inne nisjer hvor pris ikke er største konkurransefortrinn. Vi har jo allerede verdens beste Akevitt, og det er eksempler på oster som har høstet internasjonal anerkjennelse. Det tar lang tid, og det koster penger å skape produkter i klasse med Roquefort og Parmaskinke, men det er fullt mulig. Det er derimot umulig å vinne konkurransen med våre naboland med å finne stadig nye Norvegia varianter, med tro på at forbrukerne vil ha det samme som i går, og tviholde på det gamle ved å fortsette å forsvare høye tollbarrierer der vi kan.
Lier Venstre ønsker å støtte og legge til rette lokale initiativ til utvikling og produksjon av nye landbruksprodukter, gjerne økologiske som kan skape lokal identitet, og som på sikt kan konkurrere med både norske og utenlandske kvalitetsvarer i hyllene for matvarer med kvalitet. Det vil styrke merkevaren Grønne Lier.