Biodrivstoff på bensinstasjoner

Miljø er kjernesak nummer én for Venstre. Bensinstasjoner med biodrivstoff er mangelvare i Hordaland. Venstre vil ha flere. – Vi skal sørge for at offentlig sektor går foran og bruker sin markedsposisjon som innkjøper ovenfor bensinstasjon-kjedene, sier fylkesleder i Hordaland Venstre, Sølvi M. Mangerøy og stortingsrepresentant Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Borghild Tenden og Sølvi Mangerøy

Venstre i Hordaland har satt seg et ambisiøst mål om å kutte klimagassutslippene med minst 50 % innen 2030. For å nå en slik målsetting må tilgjengeligheten på biodrivstoff og miljøbiler økes.

Biodrivstoff
Reduksjon av egen bilkjøring er et av de enkleste tiltakene for å kutte ned på egen klimaforurensing. Buss og jernbane er utmerkede alternativer for noen, men ikke for alle. Enkelte er avhengig av bil, enten i jobb eller for å kjøre barna til og fra skole og barnehage.

– Vi må erkjenne at bilen er viktig for mange. Derfor må vi også legge til rette for mer miljøvennlig bilbruk. Derfor mener vi kommuner og fylket utelukkende skal handle med de kjedene som kan tilby biodrivstoff til innbyggerne lokalt. Kommunene kan også gå sammen med én eller flere lokale bedrifter for å få dette til, påpeker Mangerøy.

Markedsmakt
Kommunale og fylkeseide busselskaper over hele landet bruker store mengder drivstoff.

– Brukes markedsmakten miljømessig riktig, kan kommuner og fylker gi et solid bidrag for å hindre alvorlige klimaendringer. Befolkningen får også mulighet til å kjøre med ren klimasamvittighet og gi sitt positive bidrag. Det tror jeg også mange ønsker, avslutter Mangerøy.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**