Venstre om høyhastighetsbane Oslo-Gøteborg

Det positive er at man nå har innsett behovet for en egen trasé. Nå er der viktig at man også ivaretar lokal- og regionaltrafikken i Østfold slik at den ikke forsvinner i den løsningen som blir valgt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Uttalelse fra Østfold Venstre

Venstre mener løsningen for en ny trasé er interessant, men vil samtidig sikre at det fortsatt vil være mulig å kjøre lokal- og regiontog i Østfold for å dekke pendlertrafikk med en miljøvennlig løsning. Det endelige trasevalget må avklares i samarbeid med lokale myndigheter.

Venstre er enig i at det er nødvendig med en helt ny trasé for å oppnå konkurransedyktig hastighet i forhold til biltransport. Venstre er godt fornøyd med hvordan samferdselsministeren har grepet fatt i problemstillingen overfor svenske myndigheter.

Det positive er at man nå har innsett behovet for en egen trasé. Nå er der viktig at man også ivaretar lokal- og regionaltrafikken i Østfold slik at den ikke forsvinner i den løsningen som blir valgt. Ser vi på eksempelet Flytoget, så er det mulig å kombinere ny trase for høyhastighet med eksisterende lokal og regional trase på deler av strekningen slik at både fjerntog og pendlertog kan ivaretas til fordel for begge.

Knyttes samtidig dagens vestre og østre trase sammen, via eksistertende forbindelse Mysen-Rakkestad-Sarpsborg, vil det totale tilbudet for kollektivreiser på bane i Østfold bli et meget sikkert og konkurransedyktig alternativ for framtida.

Se innslag på NRK Østfold

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**