Trivsel med buss

Satsing på buss er blitt et viktig tema i valgkampen. De fleste innser at privatbiltrafikken må reduseres om vi skal redde klimaet og unngå trafikkaos.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Borghild Tenden tar bussen

Men det er lite populært å gå til velgerne og be dem la bilen stå hjemme og heller ta bussen. Bilen er et behagelig framkomstmiddel, bare man slipper å sitte i trafikkø. Derfor ropes det på flere veier, flere planfrie kryss, egne filer for kollektivtrafikk etc. Det fremsettes forslag om subsidierte bussbilletter, men også dyrere billetter i rush-tiden. Slike tiltak er prøvd andre steder, uten at privatbilbruken har gått ned så mye som forventet.

Kanskje må det sterkere medisin til?

Et interessant grep ble gjort i den belgiske byen Hasselt for ti år siden. Hasselt er en by med 70 000 innbyggere. Økningen i biltrafikken skapte store miljø- og trivselsproblemer. Det ble da vedtatt som et prøveprosjekt å gjøre bussene i byen gratis. Allerede det første året økte antall bussreisende til det åttedobbelte. Det ble så god plass på veiene at man slapp å bygge en firefelts vei gjennom byområdet. I dag er byen av det belgiske forbrukermagasinet utropt til Belgias beste by å bo i.

Gerhard Tornholm

Gerhard Tornholm

Et tilsvarende prøveprosjekt for Bamble-Porsgrunn-Skien vil bli dyrt, men tenk om det lønner seg? Har noen regnet på det? Porsgrunn Venstre ser for seg et spleiselag mellom kommunene, fylket og staten.

Gerhard Tornholm
Porsgrunn Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**