“Ressursbank” med frivillige

Det offentlige verken kan eller skal stå for alle tilbud i en kommune. Vi er helt avhengig av en sterk og uavhengig frivillig sektor. Dette sivile samfunn omfatter alle former for frivillig arbeid basert på felles interesser og verdier som bidrar til kultur, samhold og identitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Fotball, frivillighet

Felleslista ønsker å styrke frivilligheten i Siljan ved å opprette en "ressursbank" med frivillige. Kommunen skal være kontaktperson for "ressursbanken". Her kan alle i Siljan melde seg til tjeneste, og det er ingen grenser for hva man kan melde seg til tjeneste for. Det kan f.eks være barnepass, skifte lyspærer, handle mat, gå tur, hjelpe til i skole og barnehage, snekre, klippe plen eller måke snø.

Vi tror det er mange i Siljan som kan, vil og har tid til å hjelpe andre, men som ikke riktig vet hvordan man skal ta kontakt for å gjøre det. Derfor går felleslista til valg på å opprette en "ressursbank" som interesserte kan registrere seg i.

Enkeltpersoner kan bruke "ressursbanken" når de trenger hjelp til en tjeneste.
Skole, barnehage og sosial/helseetaten kan ta kontakt hvis de trenger en ekstra hånd.
Idrettslag og andre frivillige organisasjoner kan bruke "ressursbanken" når de trenger hjelp til dugnader. Slik kan de få flere til å stille opp enn bare de faste medlemmene.

Vi tror dette vil gjøre det enklere for flere å gjøre en frivillig innsats. Det vil være et verdifullt bidrag til noen som trenger ekstra hjelp. Og det vil styrke samholdet i bygda.

Tonje Løwer Gurholt
Ordførerkandidat for felleslista V, H, Krf