Miljøkommune eller drabantby?

Hva kommunevalget i Frogn 2007 dreier seg om!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kampen for å gjøre om vedtaket om et 100 fotballbaner stort næringsareal i Holtskogen, dreier seg om mer enn å bevare Frogn Nordskog som et naturområde.
Åpner vi først for slik utbygging nord for riksvei 23, er det ingen vei tilbake.
Se bare på Frogn Arbeiderpartis ønske om boligbygging i Dammen-området.

Dette er hva Venstre ønsker at velgerne skal ta stilling til ved kommunevalget i år.

Drøbak og Frogn har attraksjoner som gjør oss særegne; det intime småbymiljøet i Drøbak kombinert med nærhet til friarealer som kan benyttes hele året, og "hundremetersskoger" i nærhet av trivelig og oversiktlige bo-områder. Skoler som er oversiktlige og med lærere som kjenner sine elever. Et lensmannskorps som kjenner ungdommen og hva som rører seg der.
Et lokalsamfunn i rimelig balanse.

Alt dette trues av en næringsutvikling som ikke tar hensyn til særpreget vårt, konkurransefortrinn som gjør oss til det mest attraktive bo-området i Follo.

Åpner vi først for store arealer til lager- og logistikkbedrifter, som ikke først og fremst tilbyr passende arbeidsplasser til våre pendlere, åpner vi og for et kolossalt press på vårt boligmarked.
Slik sett er Aps forslag om boligbygging like ved Holt skog en logisk oppfølging, og en klar illustrasjon av følgene av å gå over rv 23 og inn nordområdene.

Venstre har en alternativ strategi for å videreutvikle næringslivet ved å satse på mindre, kunnskapstunge bedrifter. Bedrifter som ikke trenger store arealer og som kan nyttiggjøre seg flere av våre pendlere til Oslo.

Kommunevalget 2007 er etter Venstres mening et valg mellom alternativene å videreutvikle Drøbak og Frogn som en miljøkommune eller til en drabantby.

Terje Johansen
1. kandidat for Frogn Venstre